• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bepaalde tekst zoeken in cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kaalbartje

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2020
Ik ben op zoek naar de juiste formule om bepaalde tekst te zoeken in een cel en in een andere cel.
Zie bijlage:

kolom instelling kan dus tekst bevatten waar dan instelling A in genoiemd is. In de kolom Uitkomst moet dan "A" komen te staan. Is de tekst in olom instelling anders dan bv a,b,c,d dan moet het overig worden.
Gepoogd met =als(isgetal(vind.spec(****) het voor elkaar te krijgen maar dat lukt mij niet.

Ik hoop dat ik duidelijk ben, anders hoor ik het graag en probeer ik het nog een keer :)

Bijlagen

Misschien:
Code:
=ALS(B2="";"";ALS.FOUT(ZOEKEN(1000;VIND.ALLES({"A ";"B ";"C ";"D "};LINKS(B2;2)&" ");{"A";"B";"C";"D"});"Overig"))

Of:
Code:
=ALS(B2="";"";ALS.FOUT(ZOEKEN(1000;VIND.ALLES({"A";"B";"C";"D"};LINKS(B2;1));{"A";"B";"C";"D"});"Overig"))

Laatst bewerkt:
@Gijsbert1 en HSV
De links formule is geen optie. De instelling staat soms ook ergens in een tekst en begint dus niet altijd met de instelling (helaas :) ). Anders zou dit zeker kunnen. Sorry, dit heb ik niet duidelijk vermeld. Vandaar dat ik ook vind.spec had gebruikt.
Ik heb het idee dat de oplossing van HSV wel de goede richting op is.

Laatst bewerkt:
Blijft het bij 4 instellingen? Meer niet?

Laatst bewerkt:
Zeer waarschijnlijk wel. Mooi zou zijn als er een optie is om er 1 bij te zetten.

Hoewel ik 'm niet zo elegant vindt (er staat 4x min of meer hetzelfde...) geeft deze wel gewenste uitkomsten volgens mij.
Code:
=ALS(B2="";"";ALS(LENGTE($B2&" ")<>LENGTE(SUBSTITUEREN($B2&" ";"A ";""));"A";ALS(LENGTE($B2&" ")<>LENGTE(SUBSTITUEREN($B2&" ";"B ";""));"B";ALS(LENGTE($B2&" ")<>LENGTE(SUBSTITUEREN($B2&" ";"C ";""));"C";ALS(LENGTE($B2&" ")<>LENGTE(SUBSTITUEREN($B2&" ";"D ";""));"D";"Overig")))))
Is ook nog wel uit te breiden met 1 instelling extra.

Vergeet die eerdere van mij maar, deze is veel mooier en gemakkelijker uitbreidbaar.
Code:
=KIEZEN(1+(B2<>"")+SOMPRODUCT(ISGETAL(VIND.SPEC({"A ";"B ";"C ";"D "};B2&" "))*({1;2;3;4}));"";"Overig";"A";"B";"C";"D")

Laatst bewerkt:
Denk er aan dat Vind.Spec geen onderscheid maakt tussen hoofd - en kleine letters in tegenstelling tot Vind,Alles.

Dus a=A in Vind.Spec.
De formule geeft dus een A bij de naam Tamara en bij Goed een D.

Laatst bewerkt:
Dank HSV, het geeft bij mij geen problemen tot heden maar ik zal hem aanpassen voor de zekerheid.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan