• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bepaalde waarden/cel moet ingevuld worden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yikes

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2008
Berichten
8
goeieavond iedereen

Ik moet er voor zorgen dat er enkel bepaalde waarden mogen ingevuld worden in een lijst (met bereik L5:EX67)
Er mogen ook geen enkele cellen leeg gelaten worden(de cel mag ook niet leeggemaakt worden)

Als er een valse waarde ingegeven wordt, moet er een messagebox verschijnen en die waarde moet verwijderen

als er niets instaat, moet er een messagebox verschijnen

alvast bedankt

Yikes
 
Yikes,
Ik moet er voor zorgen dat er enkel bepaalde waarden mogen ingevuld worden in een lijst (met bereik L5:EX67)
Deze vraag kan je oplossen met de standaard functionaliteit Data Validation (data validatie) uit het menu Data.


Er mogen ook geen enkele cellen leeg gelaten worden(de cel mag ook niet leeggemaakt worden)
Dit lijkt me een gevalletje programmeren. Of misschien via een Or-functie in data validatie.


Als er een valse waarde ingegeven wordt, moet er een messagebox verschijnen en die waarde moet verwijderen
Dit hoort bij je 1e vraag en los je tegelijk op met de data validatie.


als er niets instaat, moet er een messagebox verschijnen
WANNEER wil je die dan laten verschijnen????

Groet, Leo
 
De vraag doet wel heel erg denken aan deze topic. (met oplossing?)

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Mocht je niet willen programmeren kun je ook gaan werken met voorwaardelijke opmaak (menu opmaak->voorwaardelijke opmaak).

Je kunt dan bijvoorbeeld bepaalde gegevens niet zichbaar maken als cellen niet zijn ingevuld. Dus bij de voorwaardelijke opmaak de formule =EN(A1="";A2="") en vervolgens bij de voorwaardelijke instellen dat de tekst wit gekleurd is op een witte of doorzichtige achtergrond.

En je kunt een waarschuwingsvak een melding zichtbaar maken als er iets niet klopt. Als je in A1 de te controleren waarde intype, typ dan in B1 je waarschuwingstekst. Stel de standaardkleur voor B1 op dezelfde als de achtergrond (standaard wit/doorzichtig), zodat je de melding normaliter niet ziet. En dan bij de voorwaardelijke opmaak de formule =A1>100 en als voorwaardelijke opmaak een rode kleur tekst zodat het goed opvalt. Bij meerdere mogelijke waarschuwing kun je misschien B1 vullen dmv een verticaal zoeken tabel.


Overigens met een programma kun je altijd mooiere dingen maken, maar met bovenstaande kun je als gemiddelde excelgebruiker ook programma lijkende dingen maken. Wel moet ik er ook bij zeggen dat je moet oppassen dat je in Excel niet een hoop kunstjes aan het doen bent die in een (web)programma sneller, mooier en makkelijker te maken zijn.
 
Als je in A1 de te controleren waarde intype, typ dan in B1 je waarschuwingstekst. Stel de standaardkleur voor B1 op dezelfde als de achtergrond (standaard wit/doorzichtig), zodat je de melding normaliter niet ziet. En dan bij de voorwaardelijke opmaak de formule =A1>100 en als voorwaardelijke opmaak een rode kleur tekst zodat het goed opvalt

TheM
Als je kijkt naar de hoeveelheid cellen waar dit voor moet gebeuren, dan zou ik er niet vrolijk van worden om allemaal extra kolommen in te vullen.
De oplossing van Roncancio geeft dan veel meer vrijheid.

Wim
 
@WimenBeer ik zeg ook dat ik zelf liever een programmeer aanpak kies. Alleen geef ik het als een mogelijkheid aan.

Aangezien er al niet gekozen is voor een (web)applicatie ga ik ervan uit dat er geen tot weinig programmeer kennis is. En in dat geval kan VBA er redelijk ingewikkeld uit zien.
En daarom heb ik dus ook een alternatief gegeven.

Daarnaast is dat natuurlijk ook gelijk voor het archief mocht iemand anders ernaar zoeken.


En oja het kan ook vergemakkelijkt worden. Als je namelijk een aantal.als op dat bereik doet dan behoor je een bepaald aantal te krijgen. En dan koppel je de voorwaardelijke opmaak op dat aantal. Maarja dat werkt alleen als alle velden ingevult moeten worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan