• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bepaalde waarden uit een tabel halen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mussche1

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2010
Ik zou graag vanuit een tabel een bepaald getal halen bijv. deze tabel:

Bekijk bijlage berekening tabel.xls

Daar zou ik graag als bijvoorbeeld in B4 de breedte ingevuld wordt en C4 de hoogte je automatisch in F14 het corresponderende bedrag krijgt. bijv breedte is 150 en hoogte 150 dan is het corresponderende bedrag 152.24€. Alle maten die tussen 150 en 100 ingegeven worden zowel bij hoogte als breedte zou hetzelfde resultaat moeten zijn en zo verder met hetzelfde principe voor de ander breedtes en hoogtes. De tabel zelf begint vanaf H2 tot H8 en van M2 tot M8. Kan iemand mij hierbij helpen want geraak er niet echt aan uit hoe je dit kan doen.

Als je deze formule zoudt gebruiken schiet een en ander al een stuk op; :)
Code:
=INDEX($H$3:$M$8;VERGELIJKEN(C4;H3:H8;0);VERGELIJKEN(B4;H3:M3;0))

Cobbe

Laatst bewerkt:
Als je deze formule zoudt gebruiken schiet een en ander al een stuk op; :)
Code:
=INDEX($H$3:$M$8;VERGELIJKEN(C4;H3:H8;0);VERGELIJKEN(B4;H3:M3;0))

Cobbe

Inderdaad dit is al helemaal ok als ik getallen zoals 100 en 150 invul in zowel breedte als hoogte maar hij zou het ook moeten doen als ik bijv 132.5 zet of zoiets dan zou hij ook naar de prijs van 150 moeten gaan (zowel in breedte als hoogte wel te verstaan). Ik veronderstel dat er iets met afronden in de formule moet staan? Alleszins al bedankt voor de moeite.

Misschien is deze aanpassing al voldoende:

Code:
=INDEX($H$3:$M$8;VERGELIJKEN(C4;H3:H8;[COLOR="darkred"]1[/COLOR]);VERGELIJKEN(B4;H3:M3;[COLOR="darkred"]1[/COLOR]))

Cobbe

Misschien is deze aanpassing al voldoende:

Code:
=INDEX($H$3:$M$8;VERGELIJKEN(C4;H3:H8;[COLOR="darkred"]1[/COLOR]);VERGELIJKEN(B4;H3:M3;[COLOR="darkred"]1[/COLOR]))

Cobbe

Dank u voor uw antwoord. Het gaat de goede kant op maar hij rond af naar beneden. Als ik bijvoorbeeld breedte: 135 en hoogte 150 intik geeft hij mij de prijs in J5 maar het zou K5 moeten zijn. Het is eigenlijk zo dat je het moet bekijken vanaf 101 neem je het bedrag in 150 en zo verder. Alles wat boven de 100 is afronden naar boven en zo verder. Zelfde als bijv 151 daar neem je de prijs van 200. Zowel bij hoogte als breedte.

Gewoon afronden naar boven op 50 gaat prima:

Code:
=INDEX(tabel;VERGELIJKEN(AFRONDEN.BOVEN(D4;50);hoogte;1);VERGELIJKEN(AFRONDEN.BOVEN(B4;50);breedte;1))

Cobbe

PS: In deze formule heb ik namen toegepast voor de bereiken, je deze tabel ook op een ander blad zetten.

Laatst bewerkt:
Gewoon afronden naar boven op 50 gaat prima:

Code:
=INDEX(tabel;VERGELIJKEN(AFRONDEN.BOVEN(D4;50);hoogte;1);VERGELIJKEN(AFRONDEN.BOVEN(B4;50);breedte;1))

Cobbe

PS: In deze formule heb ik namen toegepast voor de bereiken, je deze tabel ook op een ander blad zetten.

wat bedoelde je dat je namen hebt toegepast voor de bereiken want nu geeft hij inderdaad de foutmelding naam als ik de formule gebruik

Laatst bewerkt:
Als je met grotere en variabele tabellen werkt is het handig om met naambereiken te werken.

Ik heb bereik H3:H8 de naam hoogte gegeven
ik heb bereik H3:M3 de naam breedte gegeven
ik heb bereik H3:M8 de naam tabel gegeven

Deze namen kun je een dynamisch bereik toekennen.

Die namen kun je dan in je formules gebruiken

Cobbe

Als je met grotere en variabele tabellen werkt is het handig om met naambereiken te werken.

Ik heb bereik H3:H8 de naam hoogte gegeven
ik heb bereik H3:M3 de naam breedte gegeven
ik heb bereik H3:M8 de naam tabel gegeven

Deze namen kun je een dynamisch bereik toekennen.

Die namen kun je dan in je formules gebruiken

Cobbe

Inderdaad werkt perfect nu :thumb: Dank u vriendelijk voor de hulp nu kan ik verder.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan