• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bepaalde waardes uitsluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

crienie

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2008
Hoi Allemaal,

Zouden jullie me met het volgende kunnen helpen.
Ik ben bezig om via een pivot het aantal klachten binnen ons bedrijf te berekenen.
Echter heb ik het volgende probleem.
Wij registreren op orderniveau, alleen per order kan er meer aan de hand zijn. Dit blijft voor ons echter 1 klacht.
Als ik de querie draai heb ik dan helaas meerdere keren dat hetzelfde ordernummer voorkomt omdat er op 1 order meer aan de hand was.(en deze informatie heb ik ook nodig dus kan ik niet weghalen uit de querie)
Nu wil ik dus een pivotbouwen gebasseerd op weeknummer en het aantal klachten. Deze heb ik al, echter moet er dus ergens een voorwaarde worden gecreeerd dat hij geen dubbele ordernummers neemt.
Zouden jullie me hierbij kunnen helpen?

Ik denk wel dat ik je hiermee zou kunnen helpen.

Heb wel meer info van je nodig over de inhoud van je data en welke kolommen noodzakelijk zijn voor je draaitabel.

Als bijlage heb ik een voorbeel voor je gemaakt van wat ik denk dat je bedoelt en een draaitabel daarvan waardoor de ordernummer maar 1 keer wordt getoont. Dit is simpelweg gedaan omdat de ordernummer als eerste kolom is toegevoegd in de draaitabel.

Zou erg helpen als je jou bestand naar mij kunt sturen dawel hier kunt plaatsen en anders een soort gelijk bestand.

Bijlagen

Ik denk wel dat ik je hiermee zou kunnen helpen.

Heb wel meer info van je nodig over de inhoud van je data en welke kolommen noodzakelijk zijn voor je draaitabel.

Als bijlage heb ik een voorbeel voor je gemaakt van wat ik denk dat je bedoelt en een draaitabel daarvan waardoor de ordernummer maar 1 keer wordt getoont. Dit is simpelweg gedaan omdat de ordernummer als eerste kolom is toegevoegd in de draaitabel.

Zou erg helpen als je jou bestand naar mij kunt sturen dawel hier kunt plaatsen en anders een soort gelijk bestand.

Als ik in het voorbeeld kijk is het inderdaad precies hoe ik het bedoel.
Zou je eens kunnen kijken of je het met mijn gegevens kunt doen (en mij het dan ook leggen zodat ik het in het vervolg weet?)
Dank je!!

Bijlagen

Geen probleem. Ik ga er wel even mee aan de slag.

Ik wil nog wel weten welke kolommen jij nodig hebt in je draaitabel.

Geen probleem. Ik ga er wel even mee aan de slag.

Ik wil nog wel weten welke kolommen jij nodig hebt in je draaitabel.

Colum B, C,D zijn vooral de kolummen die ik nodig heb.
De andere kolummen gebruik ik al in andere pivots.
Zie wel dat ik de verkeerde querie heb gestuurd. Hierbij nogmaals de juiste.
Alvast bedankt

Bijlagen

Zie bijlage, ik heb dit alvast voor je gemaakt.

Dit doe je alsvolgt:

1- Selecteer in "Sheet1" de benodigde kolommen bv. kolom A t/m G in dit geval.
2- Klik vervolgens in je menu balk op "Data" --> "Draaitabel- en Draaigrafiekrapport.."
3- klik vervolgens op voltooid. (Een nieuw tabblad wordt nu aangemaakt met een nieuwe draaitbel)
4- Je krijgt ook een klein schermpje te zien met de naam "Lijst met draaitabelvelden". Hierin alle kolom namen te zien die je in stap 1 hebt geselecteerd. Om ervoor te zorgen dat niet alle ordernummers uitgesplitst worden dien je als eerste de naam/kolom "OrderID" uit het scherm "Lijst met draaitabelvelden" naar het linker gedeelte van je draaitabel te slepen.

5- Sleep vervolgens de kolommen die je wilt gebruiken en plaats deze achter de ordernummer.

Extra "Optelling verwijderen"
Als je geen optelling wilt die altijd automatisch wordt gecreërd zodra je meer dan 1 kolom in een draaitabel gebruikt. Klik 2 x in de draaitabel op de titelnaam waarvan een optelling is gemaakt, kies vervolgens "Geen" en dan "OK".

Normaalgesproken dien je aan de rechter gedeelte van je draaitabel bv. een bedrag neer te zetten van een factuur. Ik heb in dit geval de ordernummer ook in het rechtergedeelte geplaatst.
Als je dit doet dan kun je per "orderID" zien uit hoeveel regels deze bestaat.

Zoals je kunt zien heb ik hierin ook uitleg gegeven hoe je een draaitabel kunt maken omdat ik niet wist of je hieral mee bekend bent. Hoop dat je er wat aan hebt en anders hoor ik het wel.
Zie ook bijlage.

Bijlagen

Helemaal geweldig!

Harstikke bedankt.
Ik ga er gelijk mee aan de slag!

Hoi CB01

Ik ben wat aan het knutselen geweest en geprobeerd mijn pivot te bouwen (ik weet btw wel hoe ze werken hoor ;-))
Ik heb echter nog 1 probleem die ik niet opgelost krijg.
Ik krijg namelijk wel voor elkaar om OrderId's etc maar 1 keer te laten zien, maar als er op een bepaalde order 2 soorten waardes (bijv missing en extra) hangen dan telt hij hem in de "total" columm toch als 2.
Enig idee hoe dit op te lossen, zag namelijk dat hij dat bij jou niet deed en ik krijg het niet voor elkaar...

Hoi CB01

Ik ben wat aan het knutselen geweest en geprobeerd mijn pivot te bouwen (ik weet btw wel hoe ze werken hoor ;-))
Ik heb echter nog 1 probleem die ik niet opgelost krijg.
Ik krijg namelijk wel voor elkaar om OrderId's etc maar 1 keer te laten zien, maar als er op een bepaalde order 2 soorten waardes (bijv missing en extra) hangen dan telt hij hem in de "total" columm toch als 2.
Enig idee hoe dit op te lossen, zag namelijk dat hij dat bij jou niet deed en ik krijg het niet voor elkaar...

Je kunt ervoor kiesen om de kolom met die verschillende waardes boven neer te zetten. Buiten je draaitabel (linkt boven). Hierdoor zul je geen dubbele tellingen krijgen en kun je altijd de inhoud van deze kolom raadplegen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan