Bepalen waarmee verrekend moet worden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marion2u

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2009
Hallo,

Ik ben gestart met het ontwerpen van een bestelsysteem voor onze winkel voor de feestdagen.
Voor ik van start ga met formulieren, waarin dan de berekening komt heb ik een vraag waar ik maar geen antwoord op vind.
Hiervoor de volgende situatieschets:
Bij de bestelling van de klant wordt een artikel ingegeven, en het aantal van dit artikel dat de klant wenst (bijvoorbeeld: 5 kreeften)
De eindrekening wordt echter gemaakt op basis van het gewicht, en dus niet het aantal (totaal van 5 kreeften bijvoorbeeld: 4,5 kg). De totaalprijs wordt dus berekent prijs x gewicht.
Andere producten werken dan wel met het aantal x prijs voor de totaalprijs.

Hoe kan ik Access wijsmaken wanneer hij bij een bepaald product met gewicht moet werken en wanneer met het aantal voor de totaalprijs te berekenen.
De gewichten komen er ook pas bij nadat de bestelling gemaakt is voor de klant, en dit kan niet ingegeven worden wanneer de bestelling geplaatst wordt.

Alvast bedankt voor de reacties!

Berekeningen op je formulier zijn in beginsel voor een bestelling identiek; of je nu met aantal rekent of met gewicht. Ik zie althans geen verschil tussen 5 * 4,50 (aantal * prijs) of 1,25 * 3,95 (gewicht * prijs). Dus wat is je probleem precies?

Ja maar als de klant zijn bon geprint krijgt moet zowel het aantal er staan als het gewicht. Beiden moeten dus duidelijk vermeld staan. Het zou inderdaad een gemakkelijke oplossing zijn om met het veld aantal gewoon aan te passen naar het gewicht maar zo is dit niet duidelijk naar de klant toe.

Jawel, want je kunt in je tabel een veld [Eenheid] gebruiken. Daar staat dan bijvoorbeeld 'per stuk', 'per doos', 'per 100', 'per kilo' etc. Kun je alle varianten kwijt, en je berekening blijft altijd identiek.

Marion2u,

Blijkbaar staat in je database zowel het aantal als het gewicht vermeld. Neem in het artikelbestand op hoe de prijs berekend moet worden.
Bij eieren per aantal x prijs en bij kreeft gewicht x prijs.
Zorg er dan wel voor dat bij de invoer het juiste veld altijd gevuld wordt, bij eieren heb ik het aantal nodig en is het gewicht optioneel
bij kreeft is het gewicht verplicht en het aantal optioneel.

Veel Succes.

Zorg er dan wel voor dat bij de invoer het juiste veld altijd gevuld wordt, bij eieren heb ik het aantal nodig en is het gewicht optioneel bij kreeft is het gewicht verplicht en het aantal optioneel.
En daarom moet je gewoon één veld gebruiken voor aantal/gewicht en in een ander veld de eenheid opslaan. Je berekening klopt dan altijd, en de weergave van de getallen (gewicht, aantal etc.) ook.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan