• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bereik aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

IkbenJeroen12

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2020
Goedenavond,

Ik wil in excel een formule schrijven die mij het het percentage geeft van het aantal keer dat er 'ja' in een cel is ingevoerd, van de laatste 4 ingevoerde waardes.

Dus stel ik heb een bereik van B3 tot en met B6, waar in B3 tot en met B5 'ja' is ingevoerd, B6 bevat een andere waarde. Dat betekent dus dat de formule mij als uitkomst moet geven: 75%. Als ik nu waarde toevoeg bij B7 en B8 (alleen B7 heeft 'ja' als waarde), dan moet de uitkomst van de formule nu 50% zijn, omdat er in 2 van de 4 cellen de waarde 'ja' staat en het bereik automatisch is aangepast naar de laatste vier cellen, namelijk B5 tot en met B8.

De uitkomst het liefst altijd in cel B2 voor kolom B, C2 voor kolom C enz.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
welkom op het forum, maar het is hier de gewoonte bij een vraag een voorbeeld bestand te posten.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je antwoord, heb een voorbeeld bestand toegevoegd.

Ik ben alleen op zoek naar een functie, die direct aanpast naar de laatste 4 waarde in de kolom terwijl de functie in de zelfde cel blijft en het resultaat weer geeft.

De eerste formule werkte waarschijnlijk niet(komma niet meegekopieerd). Deze moet werken als matrix formule (afsluiten met control shift enter)

Code:
=SOMPRODUCT(--(INDEX(A1:A25;GROOTSTE(ALS(A1:A25<>"";RIJ(1:25));RIJ(1:4)))="x"))/4

Laatst bewerkt:
Geeft helaas niet het gewenste resultaat.. Ben er zelf ook al een aardige tijd mee aan het puzzelen, vandaar de vraag op dit forum.

Bij mij werkt het toch echt. Wel met control shift enter ingevoerd? En de laatste aangepaste formule vanuit mijn kant geplakt?

Zeker, laatste aangepaste formule gekopieerd en in cel B2 van het voorbeeldbestand geplakt. Formule bevestigd met control shift enter. Kwam {} bij het enteren bij.

Kijk eens in het bestand. Werkt het daar wel?

Bijlagen

Yes, daarin werkt die wel.

Echter, ik wil de formule gebruiken voor verschillende namen en hun opkomstpercentage van de laatste 4 keer. Zoals in het voorbeeldbestand krijg ik daar naast naam1, naam2 en naam3 nog meer namen. En dan moet de formule zoeken naar de rij eronder en wel de laatste vier datums..

Ik zie niet zo snel hoe ik dat aangepast krijg.

Kun je zelf dat voorbeeldbestand even maken met de gewenste uitkomsten erbij?

Gokje vanuit mijn kant

Bijlagen

En in jouw bestand, zie B2 tm D2. Verwijzing naar namen lijkt mij niet nodig. Je trekt de formule gewoon door naar rechts. De datum kolom is ook niet nodig want je formule gaat pas werken wanneer je Ja of Nee invult. Ik denk dat je zo wel verder kan:thumb:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Topper! Precies wat ik zocht, datum en naam zijn alleen nodig voor mijn eigen administratie. :D

Mooizo! Succes:D

Zet nog een "Nee" in B10.

Bij nog een 'Nee' in B10 blijft de verhouding van het aantal keer ja in de laatste vier cellen nog steeds 25%.

Had hem al even getest, maar hij werkt goed en kan de range gemakkelijk groter maken en het aantal laatste cellen gemakkelijk aanpassen naar eventueel 5 of 6.

Niet goed getest waarschijnlijk.

Het resultaat in het laatste bestand is 0% als ik in B10 Nee invul.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan