• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bereik om de mediaan in formule omzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robbiedoes1

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2015
Hoi allemaal,

Voor mijn stage heb ik een hoop data verzameld en in excel-file gezet. De meeste formules heb ik ondertussen wel kunnen vinden, maar met eentje blijf ik vastlopen. Het gaat om het volgende:

Een groep van experts heeft op een likert-scale (1-5) aangegeven hoe belangrijk ze een bepaald iets vinden. Van al deze scores (die 1-5 kunnen zijn) heb ik de mediaan bepaald. Consensus is vastgesteld wanneer 80% van de gegeven scores binnen een range van +1 van de mediaan af zit. Nu wil ik dus graag een formule zien te vinden, waarbij ik kan bepalen hoeveel scores er binnen een range van +1 van de mediaan af zitten.

(Dit kan ik dan verder delen door het totale aantal gegeven scores en zo bepalen of het meer of minder dan 80% is (en dus consensus wel of niet is bereikt))

Hoop dat mijn vraag zo duidelijk is en dat iemand me bij mijn zoektocht kan helpen.

Alvast bedankt!

Een voorbeeld document is altijd handig.

Staat bijvoorbeeld elke score op één regel, zo ja? dan is het makkelijk.

Ter aanvulling van bovenstaand:

Aanname: Mediaan staat in cel D1
Aanname: Scores staan in kolom A
Aanname: Nieuwe kolom is kolom B

Maak een nieuwe kolom aan bij de resultaten met deze formule doorgetrokken voor elke regel.
Code:
=ALS(OF([COLOR="#FFA500"]$A1[/COLOR]<([COLOR="#FF0000"]$D$1[/COLOR]-1);[COLOR="#FFA500"]$A1[/COLOR]>([COLOR="#FF0000"]$D$1[/COLOR]+1));"Nee";"Ja")

Vervolgens tel je het aantal Ja's op met een andere formule :)

=AANTAL.ALS(B1:B5;"Ja")

*Dikgedrukte is het bereik van al jou scores.

Laatst bewerkt:
Inmiddels heb ik bovenstaande in de hele excel-file ingevuld, maar nu loop ik tegen het volgende probleem aan.

Ik zou graag van de waarden die 'ja' zijn (en dus binnen de consensusgroep vallen) het gemiddelde willen weten en dit zowel voor de groepen waar de mediaan uit is bepaald, als voor de groepen waar het gemiddelde uit is bepaald invoeren.
Consensus voor de mediaan is waarden <+1 om de mediaan.
Consensus voor het gemiddelde is waarden <+20 om het gemiddelde.

Ik heb het heel omslachtig zelf geprobeerd, maar hierbij lukt het me niet om dit voor het gemiddelde te doen en voor bijv. een mediaan waarde als 4,5/3,5/1,5 enz.

Zie bijgevoegd een example van de excel-file om het te verduidelijken.

Hopend dat iemand me hierbij kan helpen:)

Bijlagen

Ik ben niet zo'n held in medianen en onderzoeksvaardigheden maar op basis van je excelblad wil je volgens mij deze formule hebben voor je eerste vraag:
Code:
=GEMIDDELDEN.ALS(B2:B35;C2:C35;"Ja")

Voor de andere waarde kan je deze gebruiken:

Code:
=GEMIDDELDEN.ALS(F2:F35;G2:G35;"yes")

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan