• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bereiknamen dynamisch toepassen in formules

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pokeman

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2006
Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of iemand weet of het mogelijk is om bereiknamen dynamisch toe te passen in formules. Ik heb bijvoorbeeld de volgende formule die het aantal elementen binnen een gedefinieerd bereik 'heren1' bepaalt:

Code:
=AANTALARG(heren1)

Nu wil ik graag dat het 'heren1' wordt bepaald aan de hand van de waarde van een andere cel (het heren1 moet dus ook heren2, heren3 of dames1 enz. kunnen worden). De waarde die ingevuld moet worden moet opgezocht worden uit een bereik 'klasseMatrix' (met de formule VERT.ZOEKEN).

Uiteraard heb ik al geprobeerd om het 'heren1' te vervangen door de VERT.ZOEKEN-formule:

Code:
=AANTALARG(VERT.ZOEKEN(A4;klasseMatrix;3))

maar dit levert als resultaat 1 op, omdat de tekst die de VERT.ZOEKEN-formule terugstuurt niet als bereiknaam wordt gezien, maar als een gewone tekst.

Iemand die mij kan vertellen of wat ik wil mogelijk is binnen Excel, en mij eventueel op weg kan helpen? Alvast heel erg bedankt!

probeer deze eens
PHP:
=AANTALARG(VERT.ZOEKEN(indirect(A4);klasseMatrix;3))
anders een voorbeeldbestandje plaatsen

Plaats eens een Excelbestand met een voorbeeld.

Voorbeeldbestandje

Allereerst dank voor jullie snelle reactie! Ik heb even een voorbeeldbestandje gemaakt, waarin ik m'n vraag heb geïsoleerd (het Excelbestand waarin het toegepast gaat worden is nogal uitgebreid en gecompliceerd).

In het bestand zitten 2 tabbladen: een tabblad 'lijsten', waarin alle lijstjes staan, die als bereiknamen zijn gedefinieerd en een tabblad 'Standen', waarin in Cel A4 een klasse kan worden gekozen (uit het bereik 'klasseNaam'). Het idee is vervolgens dat op basis van de klasse die in A4 is gekozen, het aantal teams uit de betreffende klasse wordt bepaald.

Alvast bedankt voor de genomen moeite!

Bijlagen

PHP:
=AANTALARG(INDIRECT(VERT.ZOEKEN(A4;klasseMatrix;3;0)))

Ook mogelijk (zoals je bestand er nu uitziet):
Code:
=AANTALARG(INDIRECT(LINKS(A4;5)&DEEL(A4;7;1)))

En hier nog ééntje
PHP:
=AANTALARG(INDIRECT(SUBSTITUEREN(LINKS(A4;7);" ";"")))

Natuurlijk, dat is een variant daarop, maar ik nam de kortste in tekens.

gekoppeld aan een verbeterde validatielijst:

=AANTALARG(INDIRECT(A4))

Ja, daar zeg je wat.
De naamgeving van de vragensteller kan beter.

Als je eigenlijke vraag is: ik wil een overzicht van het aantal teams per klasse, dan kun je beter een draaitabel gebruiken.
Bijlage is gemaakt in Excel 2013 mbv het Data model/Power Pivot.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan