• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bereken begin en eindtijd rekening houden met dagen en uren...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Santanerohelp

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2014
Beste forumleden,

Ik zou graag het eindresultaat willen zien tussen twee meetperiodes (vb. datum/tijd "21-10-2014 15:32" en datum/tijd "29-10-2014 9:56").
Hierbij dient rekening gehouden te worden met werkdagen (contractvormen) van:
1) 24 uur (van 00:00 u tot 24:00 u) en mogen de weekeinden wel meegerekend worden.
2) 11 uur (van 07:00 u tot 18:00 u) en mogen de weekeinden niet meegerekend te worden.

Voor punt één is dit niet z'n issue daar het contractvorm 24x7 (24 uur / 7 dagen) inhoud.

Voor punt twee heb ik dus wel een uitdaging (contractvorm 11x5 (11 uur / 5 dagen).
Als ik uit bovenstaande voorbeeld datum/tijden met de volgende formule (=(d16-c16)-2) uitwerk dan kom ik op 5 18:24 (5 dagen, 18 uur, 24 minuten). Echter deze berekening is niet de uitslag omdat ik geen 24 uur wil rekenen tussen de tijden maar 11 uur (tussen 07:00 en 18:00 uur). Doe ik dezelfde berekening handmatig dan is het resultaat 5 5:24 (5 dagen, 5 uur, 24 minuten).

voor de doelstelling van de berekening is dit van essentieel belang.
De eerste datum/tijd (begin) dient te rekenen tot 18:00 uur.
De laatste datum/tijd (eind) dient te rekenen vanaf 07:00 uur.

Weet iemand hoe ik dit in een formule moet hangen?
Alle hulp is van harte welkom :-)

Greetz,
Santanero

Ik mheb geen pasklaar antworrd. Maar kan je iets met de functie netto.werkdagen of netwerkdagen.intl?

Ik weet niet of die ook in uren kan rekenen, maar dat zou je kunnen proberen. Data worden in excel immers in getallen opgeslagen en uren omgerekend naar cijfers achter de komma. Als je die uren in de genoemde cellen af zou kunnen ronden in de juiste waardes, en de functies werken ook met getallen achte de komma dan is daar misschien een opening.

Hi Wim,

Bedankt voor jou reactie. De functie nettoe.werkdagen had ik al geprobeerd, werkt niet. het probleem is dat ik twee contractvormen heb (24/7 en 11/5 uur) wat samen in één cel meegenomen moeten worden. Een formule maken voor 24/7 is geen probleem, ik zit met die andere deel te stoeien... wanneer het contract 11/5 betreft dan moet een andere berekening op los gelaten worden zoals ik hierboven uitleg.

Greetz,
Santanero

Misschien heb ik hem.

Cel C2 heeft de opmaak d uu:mm

ik kom overigens op 6 werkdagen, maar dat zou volgend mij ook moeten. Maar ik heb echt met werkdagen gerekend (maandag t.e.m. vrijdag).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik heb hem nog even aangepast, hij werkte niet goed als de tijd van de einddatum groter was dan die van de begintijd.

De "holidays" kunnen er hier natuurlijk ook in, dat is een standaard die werkt in de formule netto.werkdagen.

de nieuwe versie is ingevoegd.

Bijlagen

Beste Piet en Wim,

Bedankt voor jullie input... ik heb beide mogelijkheden getest en kom tot de conclusie dat de uitwerking van Piet het beste past bij mijn doelstelling.

Piet, ik heb getracht om een combinatie te maken met de formule waarbij deze eerst kijkt naar de waarde in kolom B. Deze waarde is 24 (bij een contract Goud) of 11 (bij een contract Bronse). Als de waarde 24 is dan wordt een standaard formule uitgevoerd, zo niet dan moet de formule kijken of de waarde 11 is en wordt jou formule uitgevoerd. Ik krijg dit niet voor elkaar. Bij het combineren van de formules met de ALS functie krijg ik opeens in kolom G 185,55 uur. Zet ik de waarde 24 tussen accolades ("24") dan rekend hij hetzelfde uit zoals in cel G3.

Bottomline: de formule moet kijken naar kolom B en vervolgens één van de waarde berekenen. Wat doe ik hierin verkeerd?

Greetz,
John
Bekijk bijlage Berekening santanero.xls

hahahaha

hallo Piet, ik had het in mijn eerste berekening dus toch goed... ben in de war geraakt door die lage 5 4:55 dit is natuurlijk een berekening gebaseerd op 11 uur en die 185,55 is berekend op 24 uur.

Helemaal top... hartelijk dank voor jou sublieme oplossing. Hier kan ik verder mee.
Ook aan de overige forumleden bedankt voor het meedenken.

Greetz,
John

let op als het "11"contract gebruikt wordt en de eind_dag of begin_dag valt op zo of feestdag,
dan wordt deze eind_dag of begin_dag toch mee gerekend.

Sylvester,

Dat klopt, echter zijn de begin- en eind dagen altijd op werkdagen... weekend en feestdagen worden dus hierdoor uitgesloten :-)

Greetz,
John

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan