• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bereken Cpk waarde (Statistiek)

Status
Niet open voor verdere reacties.

toineke52

Verenigingslid
Lid geworden
3 jan 2012
Hoe bereken je in Excel op correcte wijze de Cpk waarde van een serie waarnemingen??

Zonder de formule, standaard berekenschema of voorbeeldbestand is het lastig uit te 'dokteren' hoe je dit berekent...

De Cpk is het minimale verschil tussen het gemiddelde en de USL en de LSL gedeeld door 6x de standaard deviatie. Een goede Cpk is minimaal 1.33, des te hoger des te beter.

Laten we beginnen met deze formule
Code:
=ALS(OF('formule CPK berekening'=WAAR;'voorbeeldbestand'=WAAR);'reactie met misschien de oplossing';ALS(EN('formule CPK berekening'=ONWAAR;'voorbeeldbestand'=ONWAAR);VERT.ZOEKEN('luchtkastelen';'het grote donkere bos';'alle kolommen';0);"HUH????"))

Dus bij deze: HUH????

De Cpk is het minimale verschil tussen het gemiddelde en de USL en de LSL gedeeld door 6x de standaard deviatie.

Mijn grijze brein kan dit niet bevatten, maar ik ben misschien weer goed in andere dingen:)
Maar volgens mij kun je wat je hierboven neerpent gewoon in een formule zetten, of zie ik dat verkeerd?

Even Googlen op Cpk+Excel en ze gooien de formules en uitleg naar je hoofd.

Bijlagen

Bedankt.

ik weet dat er allerlei formules via google te vinden zijn, maar er is een probleem.
De resultaten wijken significant af met de resultaten in een duur statistisch programma zoals MinitaB en Q-analyst.

Ik heb de tabel van het voorbeeld ingevoerd in Minitab : zie bijgevoegde resultaten

cpk.JPG

Ik moet dus concluderen dat Excel niet nauwkeurig genoeg is.

Toineke

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf de oplossing gevonden op een info site, waarin kant en klare worksheets voor dit doel staan.
http://www.cpkinfo.com/CapStudy.html
het resultaat klopt hier wel, ik weet nog steeds niet welke formule er gebruikt wordt.
maar voor mij is het voor dit moment opgelost.

bedankt.

Toineke,
Ik heb het bestand gedownload, de structuurbeveiliging verwijdert zodat de verborgen werkbladen met de formules zichtbaar gemaakt konden worden.
De maker v/h bestand had waarschijnlijk zijn redenen om de structuur v/h workbook te beveiligen dus uit respect daarvoor ga ik het niet op het forum posten.
Moest je gëinteresseerd zijn laat dan via het forum een berichtje aan mij met je emailadres zodat ik je het persoonlijk kan toesturen.

Bedankt Rudi,

je hoort van mij.

Eerst even zorgen dat ik persoonlijke e-mails kan verzorgen.

Toine

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan