lekkerbek312
Gebruiker
- Lid geworden
- 26 apr 2009
Er is data ingelezen via een Excel add-in. De ingelezen data vermeldt de perioden als 1 t/m 12 in plaats van januari t/m december. Ik heb een draaitabel gemaakt van de ingelezen data. Vervolgens heb ik een managementrapportage gebouwd die gevuld wordt middels verwijzing naar die draaitabel.
Doordat mijn managementrapportage gewoon de maanden vermeldt, heb ik in de draaitabel een berekend item gemaakt, dus bijvoorbeeld:
- januari = periode 1
- t/m februari = periode 1 + 2
- 1e kwartaal = periode 1 + 2 + 3
- etc
Op zich werkt dit goed, maar Excel wordt zooooo traaggggg. Bij het opstarten zie "formules berekenen" en duurt te lang om lekker mee te werken. Zeker als er ook nog een draaitabelgrafiek wordt gebruikt met slicers, dan is iedere wijziging gelijk weer "formules berekenen".
Is hier een oplossing voor of is dit inherent aan het (veelvuldig) gebruik van berekende items?
Doordat mijn managementrapportage gewoon de maanden vermeldt, heb ik in de draaitabel een berekend item gemaakt, dus bijvoorbeeld:
- januari = periode 1
- t/m februari = periode 1 + 2
- 1e kwartaal = periode 1 + 2 + 3
- etc
Op zich werkt dit goed, maar Excel wordt zooooo traaggggg. Bij het opstarten zie "formules berekenen" en duurt te lang om lekker mee te werken. Zeker als er ook nog een draaitabelgrafiek wordt gebruikt met slicers, dan is iedere wijziging gelijk weer "formules berekenen".
Is hier een oplossing voor of is dit inherent aan het (veelvuldig) gebruik van berekende items?