• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekend item - excel traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

lekkerbek312

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2009
Er is data ingelezen via een Excel add-in. De ingelezen data vermeldt de perioden als 1 t/m 12 in plaats van januari t/m december. Ik heb een draaitabel gemaakt van de ingelezen data. Vervolgens heb ik een managementrapportage gebouwd die gevuld wordt middels verwijzing naar die draaitabel.

Doordat mijn managementrapportage gewoon de maanden vermeldt, heb ik in de draaitabel een berekend item gemaakt, dus bijvoorbeeld:
- januari = periode 1
- t/m februari = periode 1 + 2
- 1e kwartaal = periode 1 + 2 + 3
- etc

Op zich werkt dit goed, maar Excel wordt zooooo traaggggg. Bij het opstarten zie "formules berekenen" en duurt te lang om lekker mee te werken. Zeker als er ook nog een draaitabelgrafiek wordt gebruikt met slicers, dan is iedere wijziging gelijk weer "formules berekenen".

Is hier een oplossing voor of is dit inherent aan het (veelvuldig) gebruik van berekende items?

Ik zie geen enkel probleem in je bestand.

De vraag was primair even vanuit technisch oogpunt. Ik kan het bestand hier niet delen door de omvang (16.000 regels) en de klantgegevens.

Ik kan me zo voorstellen dat het nou eenmaal inherent is aan het gebruik van berekende item. Het zijn immers allemaal formules, maar wellicht zeggen jullie op voorhand al dat het daar niet aan kan liggen.

Berekende items en velden in gewone draaitabellen hebben voor zover ik weet nog nooit iemand blij gemaakt. Vaak is het probleem op te lossen door een berekende kolom toe te voegen aan je brongegevens. Ik denk dat dit voor jouw toepassing ook geldt. En anders is Power Pivot mss een optie?

Dat heb ik ook geprobeerd middels "voorlopig totaal in", maar krijg dat niet goed werkend.

Ik heb een test bestandje bijgevoegd. Idealiter zou ik onder periode 1 t/m 12 willen toevoegen:
1e kwartaal: periode 1 t/m 3
2e kwartaal: periode 4 t/m 6

t/m 1e kwartaal: periode 1 t/m 3
t/m 2e kwartaal: periode 1 t/m 6

Is zoiets mogelijk?

Bijlagen

Verwijder eerst je draaitabel.
Maak van je tabel een excel tabel met Invoegen > Tabel, of Start > Opmaken als tabel.
Maak een tweede tabel metr drie kolommen: Periode, Maand, Kwartaal, en vul de 12 regels.
Voeg aan je eerste tabel twee reken kolommen Maand en Kwartaal toe die met vert.zoeken de omschrijving ophalen uit de tweede tabel.
Maak nu je draaiatabel opnieuw.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan