• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekend veld/DAX toevoegen aan draaitabel om gemiddelde te berekenen

PietPeter

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2024
Ik heb een document met datums, tijden en waarden en daarbij wil ik per tijdstip het gemiddelde uitrekenen van de waarden over het aantal geselecteerde dagen.

Bijgevoegd een voorbeelddocument waarin ik in het tabblad 'Gegevens' de data heb ingevoerd in een tabel en in het tabblad 'Totalen' heb ik een draaitabel gemaakt waarin de totalen worden weergegeven per tijdstip en een toegevoegde meting die op basis van de slicer het aantal geselecteerde dagen toont.

Deze twee vormen samen de basis voor het gemiddelde welke ik via een berekend veld of een DAX formule wil toevoegen aan de draaitabel. Ik loop alleen vast op die laatste stap. Iemand die mij het kan helpen aan het laatste zetje?

Alvast bedankt!

Bijlagen

Ik heb het idee dat je berekeningen in de draaitabel niet helemaal kloppen.
Zoals b.v. de som van waarden voor het tijdstip "01:00". Dit dient vlgs mij 244 te zijn.
Of zie ik iets over het hoofd.
Leg ook eens uit hoe je aan het aantal metingen komt.

Hoi Peter,

Je hebt gelijk, zodra je de draaitabel vernieuwd wordt deze inderdaad 244. Ik was nog met de data in tabblad 'Gegevens' gaan spelen met de aantallen zonder de draaitabel te vernieuwen voor het opslaan.

Het aantal metingen is gekoppeld aan de slicer met data aan de rechterzijde. Zodra je daar1 dag selecteert springt de meting voor alle regels naar '1'.

Bedankt, hiermee ben ik alweer een heel stuk verder. Er is alleen 1 ding dat nog niet gaat zoals ik zou willen.

Wanneer er een tijdstip op een bepaalde dag ontbreekt dan neemt hij die dag nu niet mee in 'Meting1'.

Ik heb in het gegevens tabblad 3-1-2025 01:00 uur 2 keer weggehaald waarna bij het tijdstip 01:00 in het tabblad Totalen uitkomt op 2 dagen in plaats van 3 dagen. Logisch, maar niet wat ik wil om een goed gemiddelde te berekenen.

Tabblad Gegevens
1746175439292.png

Tabblad Totalen

1746175464412.png

Als we 'Meting1' op het werkelijk aantal geselecteerde datums in de slicer kunnen baseren zonder hierbij afhankelijk te zijn van het aantal dagen waarop een tijdstip voorkomt dan zijn we er en kloppen de berekende gemiddelden.

Alvast bedankt weer!

Bijlagen

Ik denk dat ik een oplossing heb gevonden:

'Meting 1:=COUNTROWS(VALUES(Tabel1[Datum]))'

heb ik vervangen voor

'Meting 1:=COUNTROWS(ALLSELECTED(Tabel1[Datum]))'

Ik ga hem nu goed testen, nogmaals bedankt voor je hulp 👍

Terug
Bovenaan Onderaan