• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekend veld in draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henk St.

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2000
Beste Excellers
Ik heb een draaitabel gemaakt waarin o.a. opgenomen zijn een kolom met resp. diverse debiteuren, de factuurbedragen en het aantal dagen dat men gemiddeld over de betaling gedaan heeft. Vervolgens een berekend veld - nieuwe kolom - toegevoegd dat o.b.v. die gemiddelde betalingstijd laat zien zien of een debiteur de kwalificatie 1 (normaal), 2 (neutraal) of 3 (slecht) krijgt. Werkt prima, maar niet meer zodra ik een subtotaal voor elke debiteur invoeg. Het berekend veld geeft voor het subtotaal dan een onjuiste code.

Vraag 1 : waarom werkt een berekend veld wel voor afzonderlijke rijen in de draaitabel, maar niet meer voor de afzonderlijke subtotalen in een draaitabel ?

Vraag 2 : waarom werkt de formule in het berekend veld niet meer zodra ik de getalcodes 1,2 of 3 vervang door de tekst (tussen aanhalingstekens) resp. "normaal" , "neutraal" of "slecht" ?

Ik heb een ingekort Excel bestandje bijgevoegd met een - deels gefilterde en samengevouwen - draaitabel (2e tabblad). Zonder subtotalen is de uitkomst goed, maar met gaat het dus
fout. Ra ra

m.vr.gr. en vast superbedankt

Henk

Bijlagen

Ik heb niet de tijd om je bestand te bekijken, maar ik vermoed dat je een formule gebruikt op basis van groter dan of kleiner dan. Op subtotaal wil dat zeggen dat de waarde (dus een som van de onderliggende waarden) die drempelwaarde overstijgt en daardoor een ander resultaat laat zien.

Berekend veld in een draaitabel (toelichting)

Dag Finch,
Je bent warm denk ik. Ik heb inderdaad voor het berekend veld een als-formule opgenomen (zie tabblad 2 in mijn bestandje) nml.
als de gemiddelde betalingstermijn < 60 dagen , geef dan code 1 ("normaal")
als de gemiddelde betalingstermijn < 90 dagen , geef dan code 2 ("neutraal")
als de gemiddelde betalingstermijn > 90 dagen geef dan code 3 ("slecht")

Er zijn voor de betrokken debiteur i.c. 8 facturen en per afzonderlijke factuurregel verschijnt keurig de uitkomst 1 bij tijdige betaling i.c. door een GEMIDDELDE betaling binnen 10 dagen (berekend in de lijst via de formule gemiddelden.als(...) ).
Ook het Subtotaal geeft keurig aan dat alle facturen samen GEMIDDELD binnen 10 dagen betaald zijn. Je zou dan ook hier code 1 verwachten, maar er verschijnt toch code 2.
Ik vrees met jou dat het komt doordat Excel op de achtergrond alle gemiddelde termijnen optelt = 8 x 10 dagen = 80 dagen en daardoor dus code 2 geeft. Maar het subtotaal laat toch (terecht) nog steeds het gemiddelde betalingspatroon van10 dagen zien??

Kort gezegd : Hoe krijg ik voor elkaar dat bij het weergegeven SUBTOTAAL van 10 dagen GEMIDDELD betalingspatroon er toch de juiste code 1 verschijnt ? Help.

Goed lastig zeker?

En waarom volgt steeds een foutmelding (waarde?) als ik in de formule code 1 b.v. vervang door de tekst "normaal". Is gewoonlijk toch mogelijk?

Vast reuze bedankt voor je behulpzaamheid

Henk

Ik heb je bestand eens snel bekeken. Hieronder mijn opmerkingen:

Persoonlijk zou ik dat niet oplossen met een berekend veld, maar in mijn brondata oplossen. In kolom S van je brondata heb je al zulke kolom. Maar ik zou werken met 1,2 en 3 als status ipv met een alfanumerieke status.
Dan kan je die kolom opnemen in je PT en daarvan het gemiddelde nemen, dan heb je ook op subtotaal nivaeu een mooie indicatie waarde. Op die manier los je eigenlijk je 2 problemen in eens op.

Probleem 1 is nu eenmaal eigen aan de PT in Excel en kan je - voor zover ik weet - niet omzeilen. Probleem 2 is ook eigen aan PT in Excel, je kan nu eenmaal alleen numerieke waarden gebruiken in die formules (het gebruik van zulke IF formule in een calculated field is wel toegelaten, maar tergelijkertijd ook niet helemaal koosjer). Je zou dat nog kunnen opvangen door een aangepaste getalnotaties die een numerieke waarde omzet in een tekstaanduiding, maar wat is er mis met een numerieke waarde :).

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Berekend veld in een draaitabel

Dag Finch,

Bedankt voor je reactie.

Strikt genomen kan het dus niet wat ik wil o.g.v. wat wetmatigheden in Excel.
Ik sluit me aan bij je advies en ga het verwerken zoals je oppert (in brondata en dan in PT).

Vwb probleem 2 : ik ga weer gewoon numerieke waarden hanteren. Maar ja, het eenvoudige management denkt het liefst in woorden (goed, slecht) ipv codes 1, 2 e.d. Moeten ze dus aan wennen.

groet

Henk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan