• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekend veld in draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Beetje academische vraag maar ik tracht het te begrijpen...
Excel 2013
Gegeven: een gegevenstabel waar de datum als tekst werd ingevoerd (import van externe database) en waarin het jaar achteraf met een tekstfunctie (bv. right) werd gehaald.

vb

Product datum Jaar
a 02032014 =right(...;4)

Als je op deze tabel een draaitabel baseert kan je het veld "jaar" als rijlabel, kolomlabel of waarde gebruiken.

Nu ga ik even van de veronderstelling uit dat die berekening NIET in de gegevenstabel werd gemaakt. Ik maak in de plaats daarvan in mijn draaitabel een berekend veld: "=right(datum;4)"
Maar dat wordt geweigerd als ik het al rij-of kolomlabel wil gebruiken... Hoe komt dit?
Bekijk bijlage BerekendVeld.xlsx

Laatst bewerkt:
Omdat een berekend veld alleen als waarde gebruikt kan worden.

Een redelijk snelle methode om de datum in kolom B aan te passen is: Selecteer kolom B. Klik op gegevens en tekst naar kolommen. Klik op volgende en nogmaals op volgende. Vink in het scherm de datum aan en zet deze op DMJ en klik op voltooien.

Je kan nu een draaitabel maken en deze groeperen op jaren.

Bijlagen

Bedankt voor de oplossing, maar zoals gezegd was het een academische vraag. Dus zelf een row- of kolomlabel maken gaat niet :(

Als het een import van een externe database is, kan je er toch voor zorgen dat de 'datums' direct als datum herkend worden. Dan ben je gelijk van jouw probleem af.

Als het een import van een externe database is, kan je er toch voor zorgen dat de 'datums' direct als datum herkend worden. Dan ben je gelijk van jouw probleem af.

Het is niet mijn bestand, ik doe die import niet...
Op basis van dat bestand moet ik een paar voorbeelden voor pivot tables uitwerken

Dan moet diegene die de import doet, dit correct doen. Scheelt jou extra werk.:d

Het is voor een cursus. ze slagen er nog niet in een leslokaal te organiseren waar iedereen kan inloggen en als ik me ruim op tijd aan de receptie aanmeld laten ze me zo lang wachten voor ik een badge krijg dat ik te laat arriveer :evil:
En dan moet je oefeningen geven op HUN bestanden, terwijl de mijne veel flexibeler zijn...
Maar daar kunnen de cursisten natuurlijk niks aan doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan