Berekend veld ja/nee

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcvk45

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2010
Is het mogelijk om in Access het aantal te bepalen van de velden met een ja. Telkenmale er een vinkje wordt bijgeplaatst moet het aantal met 1 verhoogd worden en verminderd als er een vinkje wordt verwijderd.

Je kunt alle Ja/Nee velden bij elkaar optellen. De formule is dan iets als:
Code:
=ABS([checkveld1]) + ABS([checkveld2]) + ABS([checkveld3]) + ABS([checkveld4]) etc.
De uitkomst ervan geeft aan hoeveel velden zijn aangevinkt.

Hoe kan ik veld1, veld2 en zo verder optellen als deze velden in dezelfde kolom staan en en slechts 1 naam hebben nl. "te vereffenen".
In excell bestaat er zoiets van " aantal als " die cel "gelijk is aan waar". Bestaat dit ook in access of moet je dit programmeren ?
Bedankt voor de snelle reactie.

Je haalt een aantal dingen door elkaar vermoed ik. Veld1 en Veld2 kunnen nooit in dezelfde kolom staan. Wat jij een kolom noemt, is in Access een veld. Veld1 en Veld2 zijn dus per definitie 2 kolommen.

Akkoord.
Ik heb mij verkeerd uitgedrukt. Hetgeen ik wil is de "ja" van verschillende records optellen zodat ik het totaal aantal "ja" van het veld "te vereffenen" krijg.

In een query kun je vanaf 2007 de knop Totalen aanzetten, en die telt waarden in een veld. Aangezien een Ja/Nee veld maar twee waarden kent: 0 en -1, is het totaal ervan per definitie het aantal aangeklikte records. Dus als je 50 records hebt, en er zijn in het veld 14 veldjes aangezet dan is de som -14. het -teken moet je dan wegdenken.

Ok bedankt.
Het is mij gelukt om de totalen in mijn query te krijgen maar als ik nu deze totalen in mijn formulier wil brengen kan ik deze nergens vinden.
Het moet toch mogelijk om de totalen van de query over te brengen in een formulier

Klopt, het is een eigenschap van een query, en daarin geen gegevensrecord. En dat is wat je ziet op je formulier: de eigenlijke gegevens. Zelf vind ik de totalen optie die nu in Access zit ook volkomen overbodig, maar in het kader van de overige onnozelheden die Microsoft in Access heeft ingebouwd de laatste tijd is dit nog een wonder van gebruiksnut. Maar da's een ander onderwerp ;)
In je formulier kun je totalen laten zien door in de voettekst van het formulier een tekstveld te maken met als Besturingselementbron de formule =Som([te vereffenen]). En omdat je nu toch een formule in een tekstvak zet, kun je de uitkomst gelijk positief maken: =ABS(Som([te vereffenen])).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan