• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

berekenen hoe vaak unieke waarde voorkomt

Status
Niet open voor verdere reacties.

goulle

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 jun 2010
Berichten
4
Hallo allemaal,

Ik heb net een bestandje aangemaakt in excel waarbij er per dag een ploeg geboekt wordt. De spreadsheet ziet er als volgt uit.

Kolom A: Datum
Kolom B: reporter
Kolom C: cameraman
Kolom D: klankman

In de cellen kan je via een keuzelijst de verschillende mogelijkheden per categorie aanduiden (kolom B-C-D). De keuzelijsten hiervan werden benoemd in een ander tabblad en via data valideren worden de cellen geactiveerd om te kiezen uit deze lijst.

Nu wou ik graag bij iedere kolom berekenen hoeveel iedere unieke waarde voorkomt. Het liefst in het tweede tabblad, waar de lijsten zijn opgesteld voor de kolommen in het eerste tabblad.

Heeft iemand er een idee van hoe ik dit het best aanpak?

Moest er meer info nodig zijn, aarzel niet om het mij te vragen...

Alvast bedankt!

mvg,
G.
 
Goulle

De vraag is niet helemaal duidelijk maar ik probeer het toch.

Code:
=AANTAL.ALS(B:B;F1)

Hierbij ga ik er vanuit dat in F1 de op te tellen unieke waarde staat die in kolom B voorkomt.
Als ik het verkeerd begrepen heb kun je het beste even een voorbeeld bestandje plaatsen.:thumb:
 
Dag Gelens!

Alvast bedankt voor de snelle reactie!
Ik werk momenteel op een oude windowspc en ik word er helemaal gek van. Dus ik ga mij er niet aan wagen een voorbeeldbestandje te plaatsen :) Ik probeer het duidelijker te omschrijven: (moest het dan nog niet duidelijk zijn, straks werk ik weer op mijn mac)

Dus, het eerste tabblad omvat de planning van de ploegen:
Kolom A: Datum
Kolom B: Reporter
Kolom C: Cameraman
Kolom D: Klankman

In kolommen B-C-D kan je een keuze maken uit verschillende namen. Als je in deze kolommen op een cel klikt, verschijnt er een pijltje naar beneden en een lijstje met namen. Daar kan je dan een naam uit kiezen.

Deze lijstjes komen uit het Tweede tabblad:

Kolom A: de namen op een rijtje van de reporters
Kolom C: de namen op een rijtje van de cameramensen
Kolom E: de namen op een rijtje van de klankmannen

Ik heb deze lijstjes een naam toegewezen en dan kon ik in het andere tabblad data valideren en als bereik de namen van de lijstjes opgeven.

Nu is de bedoeling: te berekenen hoeveel keer een bepaalde reporter of cameraman of klankman voorkomt in het eerste tabblad. Deze resultaten zou ik graag willen in het tweede tabblad, in de kolommen die zijn opengelaten.
Als je dus bijvoorbeeld kolom A in tabblad 2 hebt:

reporters
sarah
geert
lize
roel

Dan komt in kolom B, bijvoorbeeld

Aantal
3
2
5
1

Ik hoop dat ik het hiermee een beetje heb kunnen duidelijk maken.

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Goulle


Had ik de vraag toch goed begrepen. Zie bijlage.

Code:
=AANTAL.ALS(Blad1!B1:B7;Blad2!A2)
 

Bijlagen

  • Goulle.xlsx
    8,5 KB · Weergaven: 141
Goulle


Had ik de vraag toch goed begrepen.

Code:
=AANTAL.ALS(Blad1!B1:B7;Blad2!A2)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan