• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

berekenen leeftijd + afronding

Status
Niet open voor verdere reacties.

hans1971

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2010
Ik ben op zoek naar een formule (MS Excel 2010, Nederlandstalig) waarbij ik obv geboortedatum en peildatum in de toekomst de leeftijd kan berekenen, waarbij deze naar beneden (<6 mnd.) of naar boven (>6 mnd.) wordt afgerond.

Bijvoorbeeld:
leeftijd 60 jaar, 5 maanden, 23 dagen wordt afgerond op 60 jaar.
leeftijd 60 jaar, 6 maanden, 4 dagen wordt afgerond op 61 jaar.

ben benieuwd naar jullie suggesties. Alvast bedankt!

Met in B13 de geboortedatum en in B14 de peildatum:
Code:
=AFRONDEN.N.VEELVOUD(DATUMVERSCHIL(B13;B14;"m");12)/12

Hoi Paul,

Ik ga de formule vandaag uitproberen. Je hoort van me als het is gelukt (daar ga ik natuurlijk wel vanuit :) )

Alvast bedankt!

pfff, dat weet ik zo ff niet uit mijn hoofd.
Hierbij het bestandje, als je hem opent dan zie je het vanzelf.

Bijlagen

Ik zat idd met het probleem van 2 verschillende versies van Excel (thuis 2010, Nederlandstalig en op het werk 2003, Engelstalig). Ik had de formule naar het werk gemaild, maar was op het werk niet bruikbaar. Ook de vertaling heb ik later gevonden, maar op de een of andere manier kreeg ik niet het gewenste resultaat. Inmiddels heb ik onderstaande formule thuis gebruikt (heeft dezelfde werking als MROUND of AFRONDEN.N.VEELVOUD) en naar het werk gemaild. Ik hoop dat zodra ik het bestand daar open de formule automatisch wordt omgezet naar het Engels. Eerdere formules met "datumverschil" werden wel automatisch omgezet, dus ik heb goede hoop. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

=ALS(DATUMVERSCHIL(A2;B2;"ym")>=6;DATUMVERSCHIL(A2;B2;"y")+1;DATUMVERSCHIL(A2;B2;"y"))

Ik ben op zoek naar een formule (MS Excel 2010, Nederlandstalig) waarbij ik obv geboortedatum en peildatum in de toekomst de leeftijd kan berekenen, waarbij deze naar beneden (<6 mnd.) of naar boven (>6 mnd.) wordt afgerond.

Bijvoorbeeld:
leeftijd 60 jaar, 5 maanden, 23 dagen wordt afgerond op 60 jaar.
leeftijd 60 jaar, 6 maanden, 4 dagen wordt afgerond op 61 jaar.

ben benieuwd naar jullie suggesties. Alvast bedankt!

wanneer moet naar boven afgerond worden en wanneer naar beneden?
heb je een suggestie?
schrikkeljaar?
aantal dagen in een jaar afronden
aantal dagen in een maand afronden? enz....

groet sylvester

Ik hoop dat zodra ik het bestand daar open de formule automatisch wordt omgezet naar het Engels. Eerdere formules met "datumverschil" werden wel automatisch omgezet, dus ik heb goede hoop.

Dat klopt Hans,

De vertaling zal automatisch gebeuren wanneer deze geopend wordt met een Nederlandstalige Excel.

Mvg,
Exhelp

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan