• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

berekenen richting boorkop

Status
Niet open voor verdere reacties.

cow18

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 mei 2008
Berichten
4.277
Besturingssysteem
Windows
Office versie
Excel365
deze vraag is het gevolg van een zatte zaterdagavond en de huidige problemen in N-Korea.
Er valt behalve de eer verder niets met deze vraag te verdienen.
Mogelijks is dit niet een echt excel-probleem en mag het bijgevolg hier niet gesteld worden, maar voor de nerds onder ons ... .

Stel we willen hun waterstofbom stelen door een gat dwars door de aarde te boren, de kleine praktische probleempjes van hoe en welk materiaal en warmte en zo zijn bijkomstig na het zoveelste drankje.
We veronderstellen een aarde die perfect bol is en voor het gemak een straal van 6400 km.
Wij staan op de positie 51°NB 3°OL
Pyongyang, N-Korea ligt op 39°NB 126°OL.
In welke richting moeten we onze boorkop instellen en hoe lang moet onze boor zijn om daar te geraken ?

o, ja, gewoon langs de aarde met Google Maps en met de auto naar Vladivostok, de dichtste russische stad is het 11.750 km, maar Google Maps geeft geen routes dichter bij dat doel.
 
Laatst bewerkt:
ik had ondertussen die lengte en breedteligging verrekend naar xyz-coordinaten en kwam op een boorafstand van 11.200 km.
Dat is maar 500 km verschil met langs de aardbol met Google, maar ik had een ideale bol en Google een afgeplatte, tot daar.

Bon, het was leuk om er eens over na te denken, maar het zal daarbij blijven
De boorafstand berekenen was nog te doen.
Met de boorhoek, daar kwam ik helemaal niet uit en dat zou haast in duizendsten van graden zijn, gezien de gebruikte hoeveelheden gerstenat, een onmogelijke nauwkeurigheid

Tenzij er nog nerds zijn, die mij kunnen aanvullen of op fouten wijzen, hou ik het hierbij.
 

Bijlagen

  • boorrichting.xlsx
    20,5 KB · Weergaven: 49
Kijk, eindelijk eens een praktische toepassing van Excel die ertoe doet ...:thumb:
 
dank je SNB, en nu terug naar de gewone dagelijkse beslommeringen.
wat een beetje drank soms doet met een mens.
We gingen al correcties maken ivm. de magnetische noordpool, die niet de echte noordpool was en nog van die intelligente zijsprongetjes.
 
Laatst bewerkt:
die bijlage grosskreis, dat is wel een deftig stukje excel met enkele leuke toeters en bellen, zoals die 3D-weergave.
De kortste afstand langs de aardkorst is ondertussen gezakt tot net boven de 9.000 km.
Dat weten we dus ook weer, dus mijn boorafstand van 11.000 km zal er wel dik naast zitten.
Alvast bedankt voor de tip.
Ik zet hem bij mijn leuke toepassingen.
 
ik ga het bij het lezen houden, achteraf gezien was het een te gek idee, als je ziet welk materiaal je nodig hebt om nog maar 10 km diep te komen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan