• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

berekenen te sparen jaarbedrag met inflatie correctie

Status
Niet open voor verdere reacties.

bbroens

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 okt 2015
Hoi Allemaal,

Ik probeer voor mijn scoutinggroep het volgende voor elkaar te krijgen:

- Stel je hebt een kostenpost van 10.000 euro die we in 10 jaar willen sparen.
- over 10 jaar is het bedrag wat je moet hebben hoger ivm de jaarlijkse inflatie. (deze zetten we op een vast percentage op 2%). kom je uit op ongeveer 12000 euro.

Wat we voor elkaar willen krijgen is het volgende: wat is het jaarbedrag wat je moet sparen om uiteindelijk op de 12000 euro? Maar we willen niet het zelfde bedrag per jaar sparen, maar dit bedrag ook gecorrigeerd voor de inflatie. Je begint dan met 1000 euro en dit wordt elk jaar hoger.

Is er een formule dit het aangepaste jaarbedrag kan berekenen, zodat je uiteindelijk op de 12000 euro uitkomt?

Welkom op het forum!

Bekijk bijlage Jaarbedrag incl inflatie MB.xlsx
Dit kun je doen met doelzoeken.
In de bijlage:
A2: 1000
A3: =(1+$D$1)*A2, gekopieerd naar beneden t/m A11
A12: =SOM(A2:A11)

Het percentage in D1 had ik initieel ingesteld op 2%
Het doel staat in D2: =10000*1,02^10 = 12.189,94

Nu ge je doelzoeken: tab Gegevens - 'Wat als'-analyse - doelzoeken:
Cel instellen: A12
Op waarde: 12189,94
Door wijzigen van cel: D1
OK (doelzoeken)
OK (resultaat accepteren)

Zo kun je ook andere benaderingen kiezen, bijvoorbeeld het percentage in D1 op 2% houden en kijken met wat voor bedrag je dan moet beginnen in A2 (lijkt mij trouwens logischer...).

Laatst bewerkt:
Hoi Marcel,

Heel erg bedankt voor je antwoord. Ik zie wat je doet en het werkt precies zoals ik de resultaten wilt.
Helaas gaat het om een hele lijst met zaken die we op die manier willen berekenen. Is er misschien een formule die het zelfde kan doen ipv doel zoeken?

Bij mijn weten is er geen standaard Excel functie voor. Dus dat wordt duiken in de formules voor contante waarde berekeningen.

Welke variant kies je?
1. Beginnen met € 1.000,00, stijgend met 4,327....% per jaar, of
2. Beginnen met € 1.113,26, stijgend met 2% per jaar.

Ik kan er niet direct aan werken. Wellicht kan iemand anders hierbij helpen en anders wordt het vanmiddag of vanavond.

Hoi Marcel,

Ik zou dan kiezen om met 1000 euro te beginnen. Dan is het rentepercentage misschien niet helemaal logisch, maar de termijnbedragen wel.

Bekijk bijlage Jaarbedrag incl inflatie met formules MB.xlsx

Zo, ik ben eruit. :)

Aangezien ik toch bezig was, heb ik beide methodes maar gedaan.

Bij methode 1 (jouw voorkeur) wordt het rentepercentage (in veld F4) vastgesteld met de IR-functie. (Dus toch een functie. ;))
De truc is dat je het basisbedrag 1x minder vaak neemt dan het aantal perioden en van het eindbedrag trek je 1x het basisbedrag af.
Dus met jouw getallen: je hebt € 1.000 en 10 perioden en het benodigde eindbedrag is € 12.189,94.
De reeks voor de IR-functie is 1000, 1000, 1000, 1000, 1000, 1000, 1000, 1000, 1000, -11.189,94.
Hiervoor heb ik hulpkolom H gebruikt.
De formule in veld F4 wordt dan: =IR(H2:INDEX(H:H;RIJ(H2)+C5)) hetgeen evalueert in =IR(H2:H12).

Edit: het kan ook eenvoudiger met =IR(H2:H362) want lege velden worden toch genegeerd in de IR-functie.
Nog een edit: zelfs =IR(H:H) is al voldoende!

Bij methode 2 wordt het startbedrag (in veld F8) vastgesteld met de matrixformule: =C6/SOM((1+C3)^(RIJ(INDIRECT("1:"&C5))-1))
(Een matrixformule voer je in met Ctrl+Shift+Enter en Excel zet er dan zelf accolades {} om heen).
Dit komt neer op het eindbedrag gedeeld door: (1,02^0 + 1,02^1 + etcetera t/m + 1,02^9)

Je kunt maximaal 360 termijnen opgeven.

Laatst bewerkt:
Hoi Marcel,

Mijn excuses voor de late reactie.
Maar heel erg bedankt voor je moeite. Het werkt prima en we zijn hier echt mee geholpen :)

Tja, ik zou ook niet al te snel reageren zo lang er nog steeds betere oplossingen aangedragen worden... :rolleyes:
Maar na post #7 was het wel zo'n beetje gedaan.

Graag gedaan en succes met de scouting. :d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan