• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

berekenen van aantal dagdelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ricohard73

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2007
Hallo,

Ik heb een vraagje over het berekenen van dagdelen.
de begin datum en tijd staat in cel A1 en einddatum tijd in cel B1. Nu moet hier het aantal dagdelen over uitgerekend worden. een dagdeel loopt van 24.00 tot 12.00 en van 12.00 tot 24.00 uur.
Daarnaast moeten de dagdelen naar boven of onder afgerond worden. Dus 4.5 wordt 4 en 4.4 idem maar 4.55 of hoger wordt 5.
Is hier een formule voor?
Bekijk bijlage test.xls
Ben erg benieuwd,
Richard

Richard,

Een voorzet:
Code:
=AFRONDEN.BOVEN((B5-A5)/0,5;0,5)
0,5 staat voor twaalf uur, immers een dagdeel staat voor twaalf uur, dus deel ik het verschil daardoor. Je afronding is niet helder, als je een paar uur in de ochtend hebt is dat feitelijk of een heel of een half dagdeel. Maar misschien kun zelf verder spelen met die afronding.

Het loopt net niet lekker met deze formule.
Ik dacht zelf aan het aantal uren optellen. dan komt er bijvoorbeeld 77:00:00 uur uit.
Als dit gedeeld wordt door 12 dan heb je in principe het aantal dagdelen. Alleen kan ik dit getal niet delen door 12 omdat er dan een raar antwoordt uit komt.
Is hier wel een mogelijkheid voor in excel?

je geeft geen antwoord op onderstaande vraag van rob.

Code:
Je afronding is niet helder, als je een paar uur in de ochtend hebt is dat feitelijk of een heel of een half dagdeel.

Dat is nou ook lastige. Als de tijd loopt van bijvoorbeeld van 7.30 tot 16.30 dan zijn dit twee dagdelen. Terwijl het minder dan 12 uur is. Maar van 26 november 2011 10.00 tot 27 november 10.00 zijn drie dagdelen. Leg ik het probleem zo een beetje helder uit?

Gr,

Richard

kort samengevat zullen je moeten definieren wanneer een nieuw dagdeel begint!

Richard,

Ben het met Oeldere eens: het blijft onduidelijk. De twee voorbeelden die je in #5 geeft, krijg je met
Code:
=AFRONDEN.BOVEN((B2-A2)/0,5;0,5)+1
maar deze zal in andere gevallen waarschijnlijk ook weer de mist in gaan.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan