• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekenen wanneer tank leeg is

• Onderwerp starter Onderwerp starter j-a
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

j-a

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2006
Het volgende is er aan de hand.

We hebben een dieseltank van, ik noem maar wat, 100 liter waar op dit moment nog 80 liter in zit. Stel dat het aangesloten aggregaat 1 liter per dag verbruikt. Is er een formule te fabriceren die vervolgens de datum uitrekent waarop de tank (bijna) leeg is?

Groet

Niet helemaal, maar ben dankzij jou wel op het goede spoor gezet. Heb er nog een kolom tussen gemaakt waarin ik het aantal liters in kan vullen omdat dit getal niet altijd 100 is. Het werkt nu. Hartelijk dank.

Bijlagen

Nog één kleine vraag. Is het mogelijk om een reeks van deze gegevens automatisch te sorteren zodat de tank die het snelst leeg is bovenaan komt te staan?

Heb er wat kolommen bijgegooid :)
Kolom F kan je een verbruik per dag ingeven, nu was dat default 1 l/dag maar ik denk niet dat dit voor alle tanks gelijk is
Kolommen L & M geven de gesorteerde lijst weer
Kolom L minst aantal resterende dagen
Kolom M welke tank (copy van kolom B

Vul maar rijen bij tot rij 20 en alles zou automatisch moeten aanpassen :)

Bekijk bijlage Tank-001.xlsx

Super!

In de gesorteerde lijst wordt echter alleen de eerste tank met een bepaald resterend aantal dagen gekozen. Stel er zijn drie tanks met nog tien dagen dan wordt Tank A driemaal weergegeven en Tank B en Tank C niet. Vervolgens zijn er vier tanks die nog vier dagen vooruit kunnen, wordt Tank D viermaal weergegeven, enz.

En is het ook mogelijk om tanks zonder waarde (dus waar niet aangegeven is hoeveel erin zit) onderaan de lijst te plaatsen? Logischerwijs verschijnen ze nu bovenaan de lijst.

Laatst bewerkt:
Iemand die mij met bovenstaande vragen nog zou kunnen helpen?

Ik zal even een korte uitleg geven waar dit voor nodig is, voor de beeldvorming wel zo handig. Wij hebben dieselgeneratoren door het land staan waarbij we het dieselniveau min of meer in willen kunnen schatten. Er is dus een lijst met systeemnamen (1 tot en met 69 op dit moment). Hierbij wil ik dus aangeven dat op een bepaalde datum geconstateerd is dat er een bepaald aantal liters in de tank aanwezig is. Via het verbruik wil ik vervolgens berekenen wat de datum is dat het aggregaat mogelijk zonder diesel komt te zitten.

We zijn er bijna, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Hoe kan ik de gesorteerde lijst uitbreiden naar, pak 'm beet alle 69 systemen? Heb de formule in de kolommen K en L al proberen aan te passen (de '20' getallen naar '69'), maar als ik de formule dan doorhaal naar beneden krijg ik niet het gewenste resultaat. Ben erg benieuwd, ook voor als het aantal systemen in de toekomst groter mocht worden.

Hij geeft nu inderdaad ook alle systemen weer met dezelfde tankinhoud in plaats van één, wat uiteraard super is. Maar helaas ook nog steeds de systemen waar ik bij liters niets ingevuld heb. Nu heb ik dit volgens mij opgelost door in de kolommen G en I de verwijzing naar kolom C (datum) te wijzigen in E (liters). Voorbeeld, in kolom G staat nu:
HTML:
=ALS.FOUT(ALS(ISLEEG(E5);"";C5+(E5/F5));"")
in plaats van
HTML:
=ALS.FOUT(ALS(ISLEEG(C5);"";C5+(E5/F5));"")
.

In feite zou het zo moeten zijn dat als de kolommen C, E en F niet ingevuld zijn het systeem sowieso niet in de gesorteerde lijst zou moeten verschijnen (lees: Onderaan de lijst, want niet relevant).

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan