• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

berekening aantal gewonnen punten tov vorige ronde

Status
Niet open voor verdere reacties.

arjoderoon

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2007
ik heb in een excel sheet voor de voetbalpoule een overzichtje met hoeveel punten iedere deelnemer heeft per ronde.
Ik wil alleen in 1 kolom automatisch laten uitrekenen hoeveel punten erbij gekomen zijn tov van vorige ronde.
dus nu heb ik een kolom "punten erbij" en een kolom "t/m zondag 13-6".
Ik wil morgen een nieuwe kolom invoegen "t/m maandag 14-6". Daar vul ik de punten per deelnemer in van die datum en dan wil ik graag dat in de kolom punten erbij, het aantal punten van maandag 14-6 minus het aantal punten van zondag 13-6 gedaan wordt. En als ik vervolgens een dag later wil bijwerken, dat ik weer een kolom invoeg.

Nu had ik het zo gedaan:
in kolom B stond "punten erbij" met als formule: C2-D2.
In C staat dan de kolom met de score van 14-6 en in D staat de score van 13-6.
Alleen als ik nu een nieuwe kolom invoeg voor kolom C, wordt de formule in "punten erbij" D2-E2.

Ik wil graag dat het bestand te allen tijd vast houdt aan de formule C2-D2, ook al worden er nieuwe kolommen toegevoegd. hoe kan ik dat voor elkaar krijgen?

=$C$2-$D$2 of als je de formule intypt = C2 (druk op F4) - D2 (druk op F4) dan worden de $ tekens gelijk geplaatst.

bedankt voor de reactie. Het vastzetten van de kolommen heb ik geprobeerd, alleen bij mij werkt het niet. als ik in kolom B als formule opgeef voor regel 2: =$C2-$D2, en ik voeg vervolgens voor kolom C een nieuwe kolom in, wordt de formule in kolom B: =$D2-$E2

met jouw oplossing zet je alleen de rij vast =$C2
Upload anders eens je bestand (ontdaan van gevoelige informatie)

Met mijn formule: =$C2-$D2 zet ik de kolommen vast en niet de rijen...

in de bijlage het bestandje. Ik heb de kolom nu verplaatst naar kolom A ipv kolom B ivm het maken van een grafiek die automatisch bijgewerkt wordt...

Bijlagen

iemand die mij hier mee kan helpen? zou ook graag van de bijbehorende grafiek automatisch het gegevensbereik willen laten uitbreiden als weer een nieuwe speeldag is geweest.

In cel A2:
=INDEX($A2:$Z2;;3)-INDEX($A2:$Z2;;4)
Indien je meer dan 24 kolommen denkt in te voegen vervang je de "Z" door "BB" of een andere kolom die ver genoeg naar rechts ligt.
Of misschien eenvoudiger:
=INDEX(2:2;;3)-INDEX(2:2;;4)

Laatst bewerkt:
thanks! het werkt. Als ik een kolom toevoeg, wordt de formule al aangepast met een kolom extra.

Werkt dit ook zo voor het gegevensbereik van de bijbehorende grafiek? Nu heb ik 3 kolommen met data, maar ik wil graag dat als ik weer een kolom toevoeg in het overzicht, deze data automatisch in de grafiek meegenomen wordt.

in de bijlage bij dit bericht staat het werkblad met data en daarbij ook de betreffende grafiek.

Dus in kolom C wordt telkens een nieuwe kolom ingevoegd, deze wil ik dan ook meegenomen hebben in de grafiek zodat ik deze niet handmatig hoef bij te werken.

Bijlagen

Een voorbeeld gebaseerd op dynamische genaamde bereiken.
Voor de overzichtelijkheid zijn slecht 2 personen in de grafiek opgenomen

Bijlagen

bedankt. Ik heb het nu verwerkt. Ik heb per ongeluk een reeks verwijderd. Deze heb ik nu opnieuw toegevoegd, maar deze krijg ik nu niet bovenin de legenda.
In lijst met reeksen staat deze ook onderaan. Kan ik dit nog weer voor elkaar krijgen zodat alle reeksen op alfabetische volgorde in de legenda getoond worden?

rechtsklik op de betreffende reeks (lijn) in de grafiek >>format data series >> series order >> move up

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan