• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekening d.m.v. selectie uit invoer

Status
Niet open voor verdere reacties.

p0ekie

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2013
Berichten
22
Beste forum-leden,

Ik ben opzoek naar een oplossing, ik vermoed een geneste als functie (maar is mij niet gelukt), om een prognoseberekening te kunnen maken voor de komende jaren. Voor ieder jaar moeten uiteindelijke bedragen (omzet en diverse kostenposten) worden berekend o.b.v. van één gekozen cell die ik invoer. Hiervoor zijn 4 invoermogelijkheden (cellen):

1. ABS = Absoluut totaalbedrag (bijv. in jaar 2016 bedraagt de totale omzet € 1.000 en voer ik dat absoluut in)
2. ABS Δ = Absolute stijging t.o.v. vorig jaar (bijv. in 2016 stijgt de omzet absoluut met € 100 t.o.v. het absolute bedrag in 2015, dus bijv. van € 900 naar € 1.000)
3. PROC = Procentuele deel van de omzet (bijv. kostenpost 1 bedraagt in 2016 5% van de omzet in 2016, dit is voor omzet dus n.v.t. omdat dat altijd 100% is)
4. PROC Δ = Procentuele stijging t.o.v. het absolute totaalbedrag vorig jaar (bijv. kostenpost 2 groeit met 2% t.o.v. het absolute bedrag in 2015).

In de kolommen Uitkomst, wil ik dan uiteindelijk dat daar voor ieder toekomstig jaar een formule komt die rekening houdt met welke cel ik invoer en vervolgens met die cel uitrekent zoals ik de opties hierboven beschreven heb. Het zou helemaal mooi zijn dat als ik per abuis meerdere cellen (als invoermogelijkheden) op 1 regel invoer er een melding komt dat er maar maximaal 1 van de 4 gevuld kan worden. Anders werkt de formule ook niet. Voor de duidelijkheid heb ik nu in de cellen Uitkomst uitgerekend wat de uiteindelijke formule zou moeten zijn, indien je een bepaalde invoeroptie kiest.

Ik hoop dat bovenstaande en bijgaand voorbeeld enigszins duidelijk is. Zo niet, dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt!

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx
 
Ik heb de tekst 'n.v.t.' veranderd naar een zwarte cel, dat maakt de formules wat eenvoudiger.
Zie aangepast bestand (heb niet de kans gehad om alle formules op correctheid te checken).

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Greetzzz...
 
RafDielkens, dank! Heel fijn, dit was precies waar ik naar opzoek was!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan