berekening eenvoudig naar tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cindy B.

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2002
Berichten
321
Hallo,
In een query heb ik een berekening gemaakt, de waarden hieruit wil ik graag op een eenvoudige manier rechtstreeks naar een tabel gekoppeld krijgen.

Wie weet hiervoor een handige manier?

Groetjes,
Cindy
 
Is dit echt de meest handige manier?
Het gaat namelijk maar om de berekening uit 1 kolom die ik van de query naar de tabel wil krijgen.
 
Zal moeilijk anders gaan. Berekeningen kan je enkel uitvoeren in een query,formulier of rapport. Dus.....
 
Als je wat meer uitleg geeft over je probleem dan wordt het makkelijker om je te helpen.
Vertel eens in niet technische bewoordingen wat je wilt doen en op welk punt je een probleem hebt.
 
I will try...

Een partij planten komt hier binnen. De aantallen die hiervan worden opgepot, tellen we en worden in de kolom "opgepot" genoteerd.

Na bv. 20 weken wordt deze partij afgeleverd. Ook dit afgeleverde aantal wordt geteld en genoteerd in de kolom "afgeleverd".

Het verschil tussen deze 2 getallen is de "uitval".
Dit getal wil ik graag automatisch in een query (of formulier) door Access laten berekenen, en dan graag zo, dat dit getal ook direct op de juiste plaats in de tabel terechtkomt.

Hopelijk is mijn vraag nu duidelijk en kan je me verder helpen.

Groetjes,
Cindy
 
Als je in je tabel al de kolommen opgepot en afgeleverd heb staan dan moet je het verschil tussen deze kolommen niet ook nog eens in je tabel opnemen.
Dit kun je dan namelijk altijd simpel berekenen.
Als je een query baseert op de tabel kun je in die query een extra kolom opnemen waarin je het verschil berekent.
Dat doe je simpelweg door in plaats van de veldnaam een expressie op te nemen: [opgepot] - [afgeleverd]

Als je het niet op deze manier doet dan zul je elke keer als de inhoud van een van de velden opgepot of afgeleverd veranderd ook het resultaat van de berekening in je tabel moeten bijwerken. Dat is een hoop gedoe dat helemaal niet nodig is.

Elke keer dat het verschil nodig is moet je het dus gewoon even uit de brongegevens berekenen. Dat kan in een query, zoals hierboven beschreven, maar op dezelfde manier ook in een veld op een formulier.

Sla het niet op in een tabel! Daar heb je later alleen maar last van.
 
Mocht je ondanks Bartuls opmerkingen toch eea in je tabel en formulier willen opnemen vermeld je in veld Uitval bij Na Bijwerken Me.Uitval = Me.opgepot - Me.afgeleverd. Ditzelfde zet je bij Na Bijwerken in het veld Opgepot. Dit laatste zal ervoor zorgen dat bij iedere wijziging de waarde uitval opnieuw wordt berekend. Suc6
 
Dat gaat dan dus niet altijd goed!

Na Bijwerken is een methode die alleen beschikbaar is op formulieren, die moet je dan dus op elk formulier waar de betreffende velden voorkomen gaan bijhouden!

Als je de inhoud van de velden middels een bijwerkquery, een toevoegquery of direct in de tabel wijzigt gaat dat dus niet werken.

Daarom wordt ten zeerste afgeraden om berekende waarden in tabellen op te slaan!
 
Bedankt voor de uitleg. Het is me inderdaad duidelijk dat berekeningen niet handig in een tabel opgeslagen moeten worden.
Ik heb het nu gedaan zoals je me adviseert en dat gaat prima!

groetjes,
Cindy
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan