• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

berekening frequentie² x totaal aantal dagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sepherine

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 jul 2010
In bijlage een voorbeeld

Volgende berekening zou ik moeten hebben: het aantal keer een persoon voorkomt in de excel-file² (=frequentie in het kwadraat) x de som van het aantal dagen dat die persoon in totaal is ingeschreven.

Dus in het voorbeeld in bijlage komt op rij 7 Kol A met nr. 20 4 keer voor. Het totaal aantal dagen ingeschreven kan per keer berekend worden door kolom D - kolom C te doen. Dit moet vermenigvuldigd worden met de som van alle D-C waarvan Kolom A Kol A is en kolom B 20 is.

Kan iemand mij helpen?

Ik heb voor de frequentie² volgende formule al bedacht:
Code:
=PRODUCT(SUMPRODUCT((A:A=A2)*(B:B=B2)*(C:C<=C2));SUMPRODUCT((A:A=A2)*(B:B=C2)*(C:C<=C2)))
Voor aantal dagen per rij heb ik volgende formule bedacht:
Code:
=NETWORKDAYS(C2;D2)
Voor totaal aantal dagen heb ik volgende formule bedacht:
Code:
=SUMIFS(E:E;A:A;A2;B:B;B2)
Bij deze laatste formule zou nog bij moeten dat C:C<=C2, maar dat lukt me niet.Kan iemand me hierbij helpen? Als deze formule in orde is, kan ik de rest zelf oplossen.

Alvast bedankt!

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:
Doet deze het niet?

Code:
=SOMPRODUCT((A2:A30=A2)*(B2:B30=B2)*(C2:C30<C2)*(E2:E30))

Let wel op dat je deze formule niet over de hele kolommen kunt gebruiken, en de bereiken allemaal de zefde lengte moeten hebben.

En om dat dan nog eens helemaal mooi te maken de formule in de G-kolom ( de F-kolom heb je dan niet nodig!).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dank u voor de reactie.

Het is echter nog niet volledig opgelost. In plaats van dat er bij elke rij dezelfde oplossing komt, zou elke rij de berekening moeten maken voor alle rijen vóór die rij en de rij zelf, maar niet voor de rijen die erachter komen. In bijlage heb ik de correcte oplossing naast jouw oplossing geschreven.

Bijlagen

In H2 en naar beneden toe gekopieerd:

=SUMIFS(E$2:E2;A$2:A2;A2;B$2:B2;B2)*SUMPRODUCT((A$2:A2=A2)*(B$2:B2=B2))

Of

=SUMPRODUCT((A$2:A3=A3)*(B$2:B3=B3)*(E$2:E3))*SUMPRODUCT((A$2:A3=A3)*(B$2:B3=B3))

Wigi

Laatst bewerkt:
Hallo Sepherine,

Mijn denkraam was vrijdagavond,als gevolg van het late tijdstip, enigszins beslagen, waardoor het door mij gegeven antwoord misvormd was.
Ik kon wegens afwezigheid niet eerder reageren, maar bij deze.
Als ik echter jouw waardes lees en die vergelijk met de berekening die je beschrijft, moet ik een verschil constateren:
Ik jouw beschrijving van de berekening staat dat de frequentie in het kwadraat moet. Zowel in jouw berekende waardes als ook in de oplossing van Wigi en ook in mijn eerste oplossing gebeurt dat niet.
Een en ander heb ik nu aangepast. Dus wel frequentie in het kwadraat en ook alleen rekening houden met de rijen boven de rij waarin berekent wordt te samen met de rij waarin gerekend wordt.

Bijlagen

Hey,

Sorry voor het late antwoord, maar ik heb het een tijd heel druk gehad.

Het klopt wat je zegt. In jullie berekening werd het kwadraat niet meegenomen. Ik had het opgemerkt, maar aangezien ik dit zelf kon oplossen, heb ik hier niets van gezegd. Het was het andere deel dat me moeilijk viel.

Jouw berekening is inderdaad de correcte. Deze zal ik ook gebruiken.

Bedankt voor de hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan