• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekening in cellen zonder formule maar via programmacode

Status
Niet open voor verdere reacties.

pvdhomberg

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 mei 2013
Ik ben met een bestand bezig met daarin de kolommen invoerdatum, rubriek en datum gereed. In de kolom datum gereed wil ik door uiteindelijke gebruiker de datum meestal zelf in laten vullen, maar bij een bepaalde rubriek deze laten berekenen vanuit de invoerdatum, namelijk invoerdatum plus 14 dagen. Dit niet door middel van een formule, maar via de programmacode. Meerdere gebruikers zullen met het bestand gaan werken en een formule werkt denk ik in dat geval verwarrend. Ik heb wel enige ervaring met macro's, maar nog weinig gedaan met de programmacode in het tabblad. Kan iemand me op weg helpen, alvast bedankt.

Pieter

Bekijk bijlage bervba.xlsm

Deze achter Blad1:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    Select Case Target.Address
        Case "$C$6"
            If Target.Value = "twee" Then
                [D6].Value = [B6].Value + 14
            End If
    End Select
End Sub

Bekijk bijlage bervba.xlsm

Laatst bewerkt:
Dank je voor de snelle reactie, maar ik heb inderdaad graag een oplossing zodat het voor meerdere cellen in de kolom werkt.

Pieter

Daarom heb ik hem zo gemaakt dat hij heel eenvoudig aan te passen uit te breiden is.
Doe het eens zo:

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    Select Case Target.Column
        Case 3
            If Target.Value = "twee" Then
                Range("D" & Target.Row).Value = Range("B" & Target.Row).Value + 14
            End If
    End Select
End Sub

Laatst bewerkt:
Edmoor,

Wederom bedankt voor je snelle reactie, in het voorbeeldbestand leek het inderdaad om een korte kolom te gaan. In werkelijkheid zijn de bestanden wisselend van lengte. Ik kan hier goed mee uit de voeten.

Pieter

Ok dan. En graag gedaan :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan