berekening in query

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cindy B.

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2002
Hallo,
Ik heb even een vraagje.

In een tabel heb ik een kolom met weeknummers. Deze wil ik (in een query) koppelen aan een nieuwe kolom, waarbij er dan telkens 5 weken verder wordt geteld.
Tot zover niet zo erg ingewikkeld: weeknummer + 5.

Helaas kom ik dan in de problemen als er een weeknummer is hoger dan week 48. Hier maakt hij dan week 53 van bij de optelling.

Wie weet hiervoor een oplossing?

Groetjes,
Cindy

Het is het handigst als je hierbij als uitgangspunt een datum neemt.
Dan kun je gebruik maken van de datumfuncties
In een query ziet dat er als volgt uit:
Datum5: Format(DateAdd("ww";5;[datum]);"ww")

Of in SQL:
SELECT tblregistratie.Datum, Format(DateAdd("ww";5;[datum]);"ww") AS Datum5
FROM tblregistratie;

Laatst bewerkt:
Helemaal perfect, het werkt!
Is het dan misschien ook nog mogelijk om er als notatie jjjjww van te maken?

Met andere woorden: dat Access automatisch toont: 200540?

Groetjes,
Cindy

Simpel, doe je met de format functie:

SELECT tblregistratie.Datum, cstr(Format(DateAdd("ww",5,[datum]),"yyyy")) & cstr(Format(DateAdd("ww",5,[datum]),"ww")) AS Datum5
FROM tblregistratie;

Heel erg bedankt, ook voor je snelle reactie steeds!
Super!

Wat is Access toch eigenlijk eenvoudig he... hoe meer je ermee werkt, hoe leuker het wordt!

Maar goed, als ik nog zo vrij mag zijn, ik heb nog 1 laatste vraag, daarna kan ik er verder mee aan de slag.

In mijn query vraagt hij nu dus naar de gewenste week. Hierbij geef ik bv. 200545 weer.
Nu wil ik graag dat hij de records van VOOR week 45 ook toont, wanneer er een bepaalde kolom nog niet is ingevuld.

Met andere woorden: alles van week 45 en alle lege records van eerdere weken wil ik dan op 1 overzicht.
Heb je heeel misschien hier ook nog iets handigs voor?

Tuurlijk is daar ook wat handigs voor.
Dit is overigens geen access, maar SQL.

Je kunt twee verschillende queries aan elkaar koppelen.
Deze queries moeten wel dezelfde soort velden als resultaat geven, maar de rest mag compleet anders zijn.
De eerste query is voor jou de query met de weeknummers, de tweede moet je er nog even aan toevoegen.

Het geheel ziet er dan als volgt uit

Select veld1, veld2,
FROM tbl1
WHERE etc.

UNION

Select veld1, veld2,
FROM tbl2
WHERE etc.

Met SQL ben ik helaas nog niet echt bekend. Wil je me misschien iets verder op weg helpen?
In de bijlage een zeer beknopte database, maar wel met de velden erin waar het om gaat (de query met weeknummers die ik gisteren gemaakt had).

Ik hoor graag van je!
groetjes,
Cindy

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan