Berekening maken en datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

Soldaatje

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2009
Hallo,

(ik gebruik access 2007) Ik maak dit voor mijn baas, het is niet zo dat hij er om vroeg maar ik verveelde mij en dacht laat ik maar zoiets maken. Op dit moment gebruikt hij een excel bestand waarin hij het 1 en ander in heeft staan, en zodra hij X uur invult dan ziet hij hoeveel hij ons moet uitbetalen. Ik dacht dat een access database wel beter zou zijn.

Ik heb 1 tabel (tblMedewerkers), hierin staan de volgende punten:
- Naam medewerker
- Uurloon
- Gewerkte uren
- Geboorte datum
- Datum van ontvangen geld

(Wij worden om de 1 of 2 weken uitbetaald (contant), vandaar datum ontvangen van geld. Zodat de baas kan zien wanneer hij heeft betaald en dat scholieren hem niet in de maling kunnen nemen)

ik heb geen query (ieder geval nu nog niet, denk wel dat ik dit nodig zal hebben)

Nu wil ik met een simpele sommetje gewerkte uren vermenigvuldigen met het uurloon.
Uurloon staat standaard ingevuld, gewerkte uren moeten handmatig ingevoerd worden. Nadat hij op "berekenen" heeft geklikt moet hij in een vak daaronder "totaal: X euro" zien staan. Welke code moet ik in het knopje van "berekenen" gebruiken?

[tekstvak]*[keuzevak]=totaal ofzo?

Ik wil ook dat de datum zichtbaar is wanneer hij een bepaalde medewerker heeft uitbetaald. Ik heb nu bij 'Datum van ontvangen geld' standaard-datumnotatie en bij standaardwaarde heb ik:

Code:
=Date() & " " & Time()

of het zo goed is dat weet ik niet, want de datum zal elke dag dat ik de database open veranderen (volgens mij). En is het goed dat ik "maar" 1 tabel heb of moet ik meerdere tabellen maken?

Soms krijgen wij ook iets te veel of te weinig. Dat registreert ons baas ook, hoe kan ik dat het beste doen?

ZIE BIJLAGE:
loonberekenen.jpg

Laatst bewerkt:
Je hebt inmiddels al een aantal vragen op dit forum gezet. Bij deze vraag geef je aan dat je werkt met 1 tabel. Volgens mij moet je met 2 tabellen gaan werken:

1. Een tabel met medewerkers
2. Een tabel met gewerkte uren

Tussen deze tabellen leg je een relatie (Primairy key ----> Foreign key), zodat je een 1 op veel relatie krijgt tussen medewerkers en gewerkte uren. Een voorbeeld is bv de noordenwind database, de klanten en de orders van de klanten. In jouw database krijg je dan de navolgende tabellen.

Tbl_Medewerkers
MedewerkersID (Primairy key)
Achternaam
Voornaam
Geboortedatum
Adres
Postcode
Uurloon

Tbl_Uren_Gewerkt
MedewerkerID (Foreign key)
Weeknummer
UrenGewerkt
Uitbetaald

Gebruik nooit spatie's in Objectnamen. Om je de basiseigenschappen van Access eigen te maken, kun je eens een kijkje nemen op onderstaande linken.

http://www.gratiscursus.be/

http://www.softwijs.nl/

http://www.sip.be/cursus/access/inhoud.htm

Hallo Bakk4318,

bedankt voor je antwoord, nu even over de relaties.. ik heb de relatie als volgt:

relaties.jpg

Zo te zien werk je met Access 2007. Als ik het zo zie heb je in beide tabellen MedewerkerID benoemt als PK (Primairy key). Dat is niet juist. In de tabel tblGewerkte_Uren is het gegevenstype van MedewerkerID numeriek. Zie bijlage:

Bijlagen

Heel erg bedankt, en weet jij misschien ook hoe ik een rekensommetje kan maken?
[uurloon]*[gewerkteuren] = [totaal]

bij ons is het soms ook dat wij een paar euro te veel of te weinig krijgen.
Dit moet ook automatisch uitgerekend worden.

moet ik daarvoor ook 2 velden aanmaken, bijv.:
'teveelgekregen'
'teweiniggekregen'

en dan wordt het [uurloon]*[gewerkteuren] - [teveelgekregen]

of

[uurloon]*[gewerkteuren] + [teweiniggekregen]

uurloon staat er dan standaard, gewerkte uren moeten handmatig ingevoerd worden.
In dit geval moet het bedrag dat te veel of te weinig is uitbetaald ook handmatig ingevuld worden.

Moet het bijv. als ik te veel heb gekregen dat ik dan -2 zet (dat betekent dan loon - 2 euro)
en als ik bijv. 2 euro te weinig heb gekregen gewoon 2 schrijven?
Daarna wil ik dat het met 1 klik op de knop ("berekenen") uitgerekend wordt.

Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt, en weet jij misschien ook hoe ik een rekensommetje kan maken?
[uurloon]*[gewerkteuren] = [totaal]

Ja, dat doe je in een query. Maak een query van de 2 tabellen. In de query voeg je een veld toe en daar zet je in:

Te betalen:[Uurloon]*[UrenGewerkt]

Vermeld in het veld "Totaal" dat het een expressie betreft.

Voor je andere berekening (teveel of te weinig) zul je ook nog moeten registreren wat er is uitbetaald.

Bovenstaande is allemaal basiskennis van access. Je zult er echt zelf moeite voor moeten doen, om je deze basiskennis eigen te maken. Hoe? Begin om de linken te bezoeken die ik hierboven heb vermeld en neem de moeite om de gratis lessen te volgen.

Succes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan