• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

berekening met bepaalde cellen met elkaar "linken"

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jinx49

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2011
Berichten
21
Hallo Allemaal

Ik heb een vraagje. Ik wil een berekening met bepaalde cellen met elkaar "linken",
Ik heb een bestandje bijgesloten.

Ik wil graag het volgende.
Op "Blad2" - A1 moet gekoppeld/macro/hyperlink worden met de E1 die de volgende berekening inhoud: 100-(y1x100:C1), het mooiste zou het zijn als de uitkomst in procenten is.

Dan..;
Op Blad1: C is de uitkomst van de berekening A1 op Blad2, maar...
als op Blad1 het getal in A of B veranderd dan moet de uitkomst in C ook veranderen.

Ik hoop dat iemand dit begrijpt, en alvast bedankt voor de moeite.

MvG
Jinx49
Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx
 
Huiswerk?

Titel aangepast "Help" zegt niets over je vraag / probleem.
 
Jinx,

het zal wel aan mij liggen, maar ik heb geen idee wat je bedoelt.

Kun je in je bijlage een voorbeeld uitwerken?
 
Ok we proberen het nog een keer. Ik heb het bestandje "voorbeeld nw" bijgeslotenBekijk bijlage Voorbeeld nw.xlsx

Op "Blad2" staat in E1 een berekening, daaronder in E3 zie je welke cellen betrekking hebben op deze berekening. A1 is een fictief nummer, deze moet dus gelinked/gekoppeld worden aan de berekining in E1.

Nu naar "Blad1"De rode A in A1 is fictief. In B1 zit een "drop down menu' die dus gelinked is aan "Blad2" C1.

De Groene B op "Blad1" is fictief. In B3 zit een "drop down menu" die dus gelinked is aan "Blad2" A1.

Dus als ik op "Blad1" bij de rode A uit het "drop down menu" een ander getal zou kiezen dan moet de uitkomst op "Blad1" in B5 (blauwe C) ook veranderen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat de bedoeling is.

MvG

Jinx
 
Jinx,

helaas, ik snap er nog steeds geen jota van.

bij welke waarde in B1 en B3 hoort welke uitkomst in B5?

Als je nu eens een rekenvoorbeeld geeft.....
 
Hallo

Sorry ben druk geweest met andere dingen.

Heb nu een voorbeeld gemaakt en ik hoop dat het wat duidelijker word.

Info:

Het gaat uiteindelijk om kolommen A en B

B1 en B3 zijn voorzien van een drop down menu. Als je op de cel B1 klikt zie je een pijltje. Als je hier op klikt dan zie verschillende getallen (dit zijn de getallen die te vinden zijn onder" verschillende Plaat Lengtes"). Klik je op een van deze getallen in B1 dan veranderd de waarde in B5(vertekeningen factor) mee. Als je op deze cel klikt verwijst deze naar cel D28. Klik je op deze Cel (D28) dan zie je een formule. Deze formule rekent de vertekenings factor uit.

Voorzover heb ik het dus maar nu wil ik dus dat als ik de "Plaatdikte" in B3 verander dat hierdoor ook de vertekeningen factor veranderd. De vertekenings factor word ook bepaald door de "vaste konstante" die bij de verschillende plaatdiktes horen, zie kolom G20 en J20. Bij bv plaatdikte 1,8 hoort de "vaste Konstante" 9,7.

Dus als ik de "Plaatdikte" in kolom B3 veranderd ook de vertekeningen factor in B5.

Ik hoop dat jullie het begrijpen.

Alvast bedankt voor de moeite.

Jinx

Bijlage:Bekijk bijlage Voorbeeld nwst.xlsx
 
d30
Code:
=SOM(100-$B$5*100/$B$1)

b5
Code:
=VERT.ZOEKEN($B$3;$G$22:$J$25;4;0)

zie bijlage.

heb je hier vragen over, laat het gewoon even weten.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld nwst (oeldere).xls
    27,5 KB · Weergaven: 21
Beste Oeldere

Dit is wat ik zocht, hierbij mijn dank.

Met vriendelijke groeten

Jinx
 
Beste Oeldere

Als eerste bedankt voor je oplossing. Ik heb nog een vraagje. Het is me niet gelukt om het te verwerken in mijn originele bestand.
Het probleem zit het in dat ik (zie het voorbeeld) een "Blad" genaamd "formulier" en een "Blad" genaamd "Gegevens" heb.
Het is me niet gelukt om de berekening(formules) zo te bewerken zodat de uitkomsten in het "Blad formulier" worden verwerkt. Ik hoop dat je me kunt helpen, ik ben een leek in het werken van Exel.

MvGr

Jinx
Bekijk bijlage Voorbeeld nwst2.xlsx

Natuurlijk mogen ook andere mensen reageren.
 
beste jinx49,

jouw orgineel bestand aangepast (zie bijlage).

ik heb de formules op blad1 gewijzigd en verplaatst.

op jouw invulblad (1e blad) heb ik de validatie met namen gemaakt.
dit is nodig om validatie van een ander werkblad te kunnen krijgen.

de berekeningen worden op (blad1) gemaakt.

daar worden ook de gegevens voor het invulblad opgehaald.

test je zelf wel even of de uitkomsten kloppen, want daar heb ik geen gevoel bij.

heb je aanvullende vragen, laat het gewoon even weten.

laat je even weten, of de uitkomsten een betrouwbaar beeld geven.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld nwst2 (oeldere).xls
    47 KB · Weergaven: 21
Beste Oeldere

Het werkt perfekt, de uitkomsten kloppen, Ik dank je hartelijk hiervoor. Super

MvGr

Jinx49
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan