• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekening na 24:00 uur

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerard2348

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2013
Beste allemaal,

Ik maak berekeningen per tijdseenheid. Dit gebeurd vanaf 12:00 uur tot de volgende dag 08:00 uur. Ik maak gebruik van 4 waardes. Waarde 01, 02, 03 zijn waardes die per uur worden ingevuld.
Deze waardes zijn per uur verschillend. Waarde 4 is een waarde die op een bepaald tijdstip wordt ingevuld. Deze veranderd hier na niet meer. Daarom wordt deze automatisch doorgevoerd. Tot 24:00 gaat dit goed maar hierna niet meer. Ik maak gebruik van onderstaande code;

Code:
=ALS(EN(REST($H$4;1)>=TIJDWAARDE("12:00");REST($H$4;1)<=TIJDWAARDE("14:00"));$F$4;0)

Wie helpt mij op weg. Is het ook mogelijk om de waarde 0 weg te halen

BvD

Bijlagen

Helpt dit:
Code:
=ALS(EN(REST($H$4;1)>=TIJDWAARDE("12:00");REST($H$4;1)<=[B][/B][COLOR="#FF0000"]1+[/COLOR]TIJDWAARDE("24:00"));$F$4;0)

Bestand toegevoegd!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ha Cobbe,

Heb het aangepast en in de eerste instantie leek het te werken. Alles wat wordt ingevoerd tussen 12:00 en 23:59 uur gaat goed. Het wordt doorgevoerd vanaf tijd van invoering naar 08:00 uur. Alleen wanneer er iets wordt ingevoerd na 24:00 uur dan gebeurd er na dit tijdstip niets. Mocht je willen kijken voor een oplossing mag ik je dan ook vragen hoe ALS(F4="";"") in te voeren in deze formule zodat er niets komt te staan wanneer er niets in waarde 4 wordt ingevuld.

BvD
Geer

Volgens mij werkt dit:
Code:
=ALS($H$4<=0,5;ALS(EN($H$4>=0;(1+$H$4)<=($D7+1/24));$F$4;"");ALS(EN($H$4>=0,5;$H$4<=$D7+1/24);$F$4;""))

Je moet dan wel ook kolom G aanpassen, bijvoorbeeld zo:
Code:
=ALS(G7="";"";SOM($G7-$D$4+E7+F7)-ALS($H7=$F$4;$H7;0))

Laatst bewerkt:
Ha mannen,

Ik heb het getest en voor zover ik het kan bepalen werkt het !!!!
Mijn hartelijke dank.

Toch nog een vraag,

Het werkt helemaal goed. Nogmaals bedankt hiervoor.
Maar is het mogelijk dat wanneer een resultaat is berekend bv 0m 17:00 uur is en waarde 4 wordt om 17:23 dat dit geen invloed meer heeft op het resultaat.
Heb al het een en ander geprobeerd maar helaas.

Deze snap ik niet echt!
Kan je dat nog eens een keer uitleggen aub?
H4 wijzigt elke seconde dus wordt er elke seconde opnieuw gerekend in kolom H,
ongeacht wat je verder op uw blad wijzigt.

Ha Cobbe,

Wat ik bedoel is op een bepaald tijdstip zijn de waardes 01, 02, 03 ingevuld bv om 17:10. Dan is er een resultaat bekent.
Om 17:30 uur wordt er een waarde ingevoerd in waarde 4. Nu mag de uitkomst van kolom I (resultaat) niet meer veranderen.
Dus ik dacht zoiets van wanneer waarde 4 wordt ingevoerd dat deze eerst kijkt of er bij dat tijdstip al een resultaat bekent is.
Zo ja dan is de waarde van waarde 4 in kolom H bij het betreffende tijdstip 0. Is er nog geen resultaat dat is de waarde van waarde 4 de waarde die is ingevoerd.

Ik hoop dat het zo duidelijk is wat ik bedoel.

Laatst bewerkt:
Goedemorgen Alex,

Hartelijk dank voor je oplossing. Aanvankelijk dacht ik dat dit de oplossing was. Maar helaas. Met jouw formule gaat het goed wanneer het resultaat (kolom I) bv om 12:20 bekend is en hierna wordt het resultaat van waarde 4 (F4) ingevoerd dan komt deze inderdaad na 13:00 uur te staan. Helemaal goed. Totdat bij de regel van 13:00 uur de waardes 01, 02, 03 worden ingevuld. Dan moet waarde 4 in kolom H blijven staan en meegenomen worden in de berekening.
Ik weet dat dit lastig is zo niet onmogelijk met een formule maar vooralsnog hartelijk dank voor het meedenken.

Groet Geer.

Ik zit volgens mij hartstikke dom te doen en veel te ingewikkeld.
Volgens mij is dit de oplossing;

Code:
=ALS($H$4<=0,5;ALS(EN($H$4>=0;(1+$H$4)<=($D8+1/24));$F$4;0);ALS(EN($H$4>=0,5;$H$4<=$D8+1/24);$F$4;0))

veranderen in

Code:
=ALS($H$4<=0,5;ALS(EN($H$4>=0;(1+$H$4)<=([COLOR="#FF0000"]$D7[/COLOR]+1/24));$F$4;0);ALS(EN($H$4>=0,5;$H$4<=[COLOR="#FF0000"]$D7[/COLOR]+1/24);$F$4;0))

MvG

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan