• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekening (of formule) in draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

michel241165

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2013
Berichten
9
Beste Forum leden,

Ik maak regelmatig gebruik van het forum als ik ergens niet uitkom. Ik probeer van alles uit tot het me lukt. In noem mezelf een gevorderde hobbyist. Nu kan ik het echt niet vinden, vandaar mijn eerste vraag ooit.

In een draaitabel wil ik een percentage berekenen uit diverse kolommen. De diverse kolommen hebben een andere norm (zie tabblad "Norm") in het voorbeeld bestand. Ik heb het geprobeerd via "Berekend veld" in "Draaitabel analyseren", maar dat is me niet gelukt. Als ik het doe zoals in mijn voorbeeldbestand, wijzigt deze niet mee met de draaitabel. In deze kolom (Perfomence) zit wel de formule welke ik wil integreren in de draaitabel. Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd en kan iemand mij helpen.
 

Bijlagen

  • Aantal per werknemer vandaag test.xlsx
    67,8 KB · Weergaven: 25
soms zij draaitabellen geen zo'n handige dingen om te tonen wat je wil en moet je via tussenoplossingen je gewenste bereiken.
Zo zie ik dat je een 604 meldingen hebt, maar het gaat daarbij over 414 unieke "medewerkers-ticket ID" combinaties.
Nu hoop ik natuurlijk dat niet medewerker A iets ter reparatie ontvangt, B stukken besteld en C er nog iets anders mee doet, anders wordt het helemaal tricky.
Vermoedelijk is het ook niet zo, dat iets ter reparatie aangeboden wordt en in de voorliggende periode van enkele uren alles uitgevoerd is van bestellen van stukken tot status "gerepareerd".

Ik vermoed dat je verder zal willen werken met de totaal kolom voor uniek (kolom Y) en dan de individuele aantallen daarmee zal willen vergelijken, dus bv voor het eindtotaal had je 414 unieke combinaties, wel daarvan waren er 14 ontvangen ter reparatie, 124 reparatie, 47 eindcontrole, etc. en daar op dan normeren.
 

Bijlagen

  • Aantal per werknemer vandaag test.xlsx
    86,3 KB · Weergaven: 17
Beste cow18,

Dank je voor de reactie. Wat ik wil in kolom Y het percentage zien, wat een medewerker heeft gedaan op een dag. Bijvoorbeeld voor reparatie (status gerepareerd) is de norm 15. Dit betekent dat dat een medewerker 15 reparaties op een dag uit zou moeten voeren.
Als een medewerker er op een dag 15 repareert is de performance 100% (15/15).
Als een medewerker er op een dag 20 repareert is de performance 133% (15/20).

Omdat een medewerker meerdere taken uit kan voeren, heb ik deze formule gemaakt, zodat deze over alle werkzaamheden, met bijbehorende norm, wordt berekent.
Het kan zijn dat eenzelfde ticketnummer meerdere keren voorkomt, omdat er verschillende werkzaamheden aan een reparatie zitten.

Ik hoop dat het een beetje meer duidelijk is.
 
met draaitabellen ben je niet altijd zeker in welke kolom je getallen komen te staan en van de omvang van je draaitabel ben je ook niet zeker.
Dus zet je die berekeningen liefst links ervan of je houdt wat vrije kolommen over.
Dit is alvast een aanvang, met als.fout werken als bepaalde items er niet zijn.
 

Bijlagen

  • Aantal per werknemer vandaag test (1).xlsx
    73,8 KB · Weergaven: 13
Zijn die normbedragen vast?
Dan zou je het mi met een calculated item kunnen oplossen
 
Hierbij,
een werd 7 items, maar wellicht is dit wat
 

Bijlagen

  • Aantal per werknemer vandaag test (4).xlsx
    67,5 KB · Weergaven: 18
Volgens je dashboard heeft medewerker 1 één keer onderdelen aangevraagd bij Dell. De norm hiervoor is 125 per dag. Wat is nu de score van medewerker 1 op dit onderdeel?
a. 1/125 (zoals je formule suggereert)
b. 1/375 (want de export beslaat een periode van drie dagen, en medewerker 1 was alle dagen aanwezig)
 
@frans, slimme opmerking.
Dan is onderstaande misschien een oplossing, alhoewel, als je voor alle zaken aan de norm zit, dan is je dagtotaal >> 100%, dus toch nog ergens een denkfout.
 

Bijlagen

  • Aantal per werknemer vandaag test (4) (1).xlsx
    86,3 KB · Weergaven: 20
@eric: Ja de normen zijn vast. Als ik jouw voorbeeld zie is dat wat ik bedoel. Ik kom er alleen niet uit hoe je dit hebt gemaakt. Kan jij dit toelichten

@Cow18 en pixcel: Ja de performance kan boven de 100%. Stel een medewerker vraag meldt 150 systemen aan bij Dell dan is zijn performance 120% ((150/125)*100).

@Cow18: Ik was ook op jouw voorbeeld van gisteren 12.45 uur doorgegaan. Zie hiervoor mijn voorbeeld bestand. Mijn voorkeur gaat nog steeds uit dat deze is embedded in de draaitabel, mar dit komt ook aardig in de buurt. Wat ik in dit bestand nog zou willen is in kolom A de velden niet zichtbaar zijn al er geen medewerker in kolom B staat. Verder kom ik niet helemaal uit de datum notering in kolom D van "DRE vandaag uitgevoerd (test)". Omdat hier ook minuten en seconden bij staan kan ik deze niet gebruiken in het filter van de draaitabel. Ik heb dit "houtje touwtje" opgelost.
 
Sorry voorbeeld vergeten
 

Bijlagen

  • Voorbeeld bestand rapportage.xlsx
    776,8 KB · Weergaven: 14
zie bijlage, je kan voorin die formule ook controleren of er iets in de B-kolom staat dat niet "Eindtotaal" is, zoniet dan is het resultaat "--"
Het argument bij Als.fout is het getal 0, niet "0" tussen die aanhalingstekens. (ik heb nog maar 1 gedaan !)
Je kan de voorwaardelijke aanmaak ook laten toepassen of een gedefinieerde naam, zoals hier "performantie" of je kan ook een voorwaardelijke opmaak aanmaken die checkt of je celinhoud een tekst is.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld bestand rapportage.xlsx
    783,9 KB · Weergaven: 16
@eric: Ja de normen zijn vast. Als ik jouw voorbeeld zie is dat wat ik bedoel. Ik kom er alleen niet uit hoe je dit hebt gemaakt. Kan jij dit toelichten

Ga in de draaitabel op een kop van een rij staan (bijvoorbeeld C6), nu kun je middels Pivottable Analyze/Fields Items & Sets een Calculated Item toevoegen
1.PNG

Onder het veld "status" (de Calculated Items moeten uit hetzelfde 'Field' komen ivm de berekening/formules) Voeg je de Normen met de waarden toe middels Insert Item (dit doe je voor alle te gebruiken normen)
2.PNG

Doe hetzelfde met de formule (omdat de tekst van de formule maximaal 255 karakters mag bevatten, zul je de formule op moeten delen)
De formule is niet anders dan dat jezelf had gemaakt maar komt er zo (deels) uit te zien:
Code:
= (Reparatie+'Reparatie in uitvoering')/'Norm Gerepareerd'+('Diagnose uitgevoerd - Garantie'+'Diagnose uitgevoerd - Schade'+'Diagnose uitgevoerd - Schade + Accu'+'Diagnose uitgevoerd - Buiten garantie')/'Norm Diagnose uitgevoerd - Garantie'

Vink de aangemaakte normen en deelformules weg.
3.PNG

Maak eventueel voor je Totaal een nieuwe eigen formule op dezelfde manier, de Grand- en Subtotals kunnen nml nu afwijkingen vertonen
 
Laatst bewerkt:
Hierbij een Power Pivot/Dax oplossing, met dezelfde uitkomsten als Eric. En die uitkomsten zijn dus fout, zie #7.
In je normen tabel is een kolom Categorie toegevoegd, die clustert de normen overeenkomstig je formule. In de pivot kun je Omschrijving op kolommen vervangen door Categorie, dan wordt het rapport wat compacter.
Maar nogmaals, als je niet op één datum filtert zijn dit onjuiste uitkomsten.

@Eric: mooie oplossing. En compleet door aan te geven wat de nadelen zijn van calculated items. Dax heeft die niet.
 

Bijlagen

  • Aantal per werknemer vandaag test.xlsx
    323,1 KB · Weergaven: 16
in mijn #8 had ik dit toch al op de "oude" manier opgelost door aan iedere record een gewicht te hangen in kolom G.
Daarna een draaitabel met groeperen per dag en met dezelfde totalen per medewerker.
 
Mooie Powerpivot/Dax oplossing, @Frans, wat mij betreft,"the way to go", volkomen eens met #7! (Maar met cow18's methode toch al ondervangen)
 
Laatst bewerkt:
Niet de hele draad gevolgd, maar wellcht met extra kolom in de tabel met basisgegevens.
 

Bijlagen

  • __draairesultaat.xlsx
    78,7 KB · Weergaven: 15
in mijn #8 had ik dit toch al op de "oude" manier opgelost door aan iedere record een gewicht te hangen in kolom G.
Ja slim gedaan, die had ik gemist. Dit is de simpelste aanpak. :thumb:
Maar wel jammer dat je het in de interface oplost en niet met power query :eek:. Daar kun je gelijk de rijen verwijderen die niet onderzocht hoeven te worden.
 
eigen schuld, ik ben nog niet zo mee in het verhaal van PQ.
 
Beste Cow18, Eric, Frans, SNB,

Dank jullie voor jullie enthousiasme om mijn "probleem" op te lossen. Ik ben zelf verder gegaan met de oplossing van Cow18 (#11). Deze kan ik gebruiken in onze organisatie. Daarna ook mooie oplossingen aangereikt gekregen en veel gezien over Calculated Items, Power Pivot en Power Query. Hierin ga ik met later weer verdiepen. Voor mijn vraagstelling ben ik in ieder geval geholpen en zal deze thread later deze week sluiten. Nogmaals dank.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan