• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekening staffels

• Onderwerp starter Onderwerp starter tom19
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

tom19

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 aug 2021
Hallo allemaal,

Ik ben al een aantal uur aan het sukkelen met het volgende vraagstuk, hopelijk kan iemand hiermee helpen.

De bedoeling is om op basis van de brutowinst aan de hand van staffels een provisie te laten berekenen. Over de brutowinst moet dus de provisie worden berekend. Bij 0-1% brutowinst is de provisie 0. Bij 1-2,5% brutowinst is de provisie 25%. Bij alles hoger dan 2,5% brutowinst is de provisie 50%. Dit wil ik graag in een berekening hebben zodat ik alleen de inkoop en verkoop hoef in te vullen.

Ik bedankt naar een reactie, alvast bedankt.

Met in A1 de brutowinst (in %):
Code:
=ALS(A1>=2,5%;50%;ALS(A1>=1%;25%;0))
Of iets exotischer:
Code:
=((A1>=1%)+(A1>=2,5%))*25%
Goed gebruik hier trouwens is het plaatsen van een voorbeeldbestandje (Excel) bij een vraag om gokken/overtypen te voorkomen.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp die formule niet helemaal. "Met in A1 de brutowinst (in %)" Dus dat is niet het bedrag. Waar neemt die dan in de formule het percentage van? Dus die 25 en 50%.

Wat ik vreemd vind is, dat als je dan 'uren aan het sukkelen' bent, dan zou ik zeggen, ik wil het oplossen! Dan vraagt AlexCEL om een voorbeeldbestand, wat volgens mij in dit geval absoluut noodzakelijk is, en we zien niets.

Ik heb in dit soort gevallen als het om 'winst', inkoop-, verkoopvragen/problemen gaat, altijd het gevoel dat het huiswerkopdrachten zijn.

Laatst bewerkt:
inderdaad, de vraagstelling is voor interpretatie vatbaar, ik zie precies geen staffels.
Normaal zou het dan zijn
- het stuk tot 1% winst levert nooit iets op
- het deel van de winst tussen 1% en 2.5% levert je een provisie van 25% op
etc.
zie bijlage, welk cijfer is het juiste ?

Bijlagen

ik maakte gebruik van een tabelletje waarbij de 1e en de laatste waarde (winstpercentage) extreem gekozen zijn, 1000% winst of verlies.
Nu kan je daartussen nog extra staffels toevoegen met telkens de overeenkomstige winstdeelneming.
Cel F2 zou je anders kunnen verbergen.

Bijlagen

Les: voortaan meteen een voorbeeldje erbij...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan