berekening uitvoeren in Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

fluppie14

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 dec 2008
Hallo,

ik zit met het volgende probleem:

ik heb een tabel met een lijst van tankbeurten van verschillende gebruikers, met de volgende kolommen:

Datum / Tijd / Gebruiker / km-stand / hoeveelheid

Ik zou graag een rapport maken met het gemiddeld dieselverbruik per gebruiker per maand. Ik maak hiervoor een selectiequerie die de eerste en de laatste dag van de maand aangeeft. Kan iemand mij opweg helpen hoe ik van deze query het eerste veld van de kolom km-stand en het laatste veld van de kolom km-stand selecteer? Met deze gegevens kan ik dan het gemiddeld gebruik per maand bepalen.

Alvast bedankt!

Volgens mij kun je het doen als volgt:

Datum
Deze vertaal je naar het maandnummer (DatePart functie, kijk even in de helpfunctie van Access).

De gebruiker
Totaal in de Query zet je op Group By

KM-stand
Totaal in de Query zet je op Gem

Hoeveelheid
Totaal in de Query zet je op Gem

En een berekend veld op basis van Gem van KM-stand en Hoeveelheid.

Of heb ik je verkeerd begrepen?

Charles

ik bedoel het volgende:

de berekening van het gemiddelde wil ik als volgt doen

getal = (som(getankte liters) / ( km-stand einde maand - km stand begin maand))*100

zo bekom ik het gemiddeld verbruik per maand. Om de km-stand van einde en begin van de maand op te vragen moet ik het eerste en laatste veld van de kolom "km-stand" kunnen selecteren. Nu weet ik niet hoe ik deze kan selecteren....

ik bedoel het volgende:

de berekening van het gemiddelde wil ik als volgt doen

getal = (som(getankte liters) / ( km-stand einde maand - km stand begin maand))*100

zo bekom ik het gemiddeld verbruik per maand. Om de km-stand van einde en begin van de maand op te vragen moet ik het eerste en laatste veld van de kolom "km-stand" kunnen selecteren. Nu weet ik niet hoe ik deze kan selecteren....

De selectie doe je volgens mij als volgt:

Bij de query zet je bij criteria onder de datum Between[begin datum] and [Eind datum]
Onder Gebruiker [Gebruiker naam]
Je krijgt de popups met de vragen die je invult, bv Begin 1-1-2008 eind 31-1-2008
Je vult de gebruiker in en je hebt de gegeven in je rapport waarop je de formule kunt loslaten.

Is dit wat je bedoelt?

JTMT

Wat volgens mij nog toegevoegd moet worden aan de oplossing van JMT is de kilometerstand per 1-1-2008 en de kilometerstand per 31-1-2008 en daar het saldo van. Ik weet niet of het kan, maar probeer maar eens uit. Voeg 2 x de km-stand toe en zet 1 op min en 1 op max. Nu een berekend veld van Max - Min = Saldo.

Charles

Mijn code om te berekenen ziet er nu als volgt uit

=(Som([Hoeveelheid])/(Max([Km-stand])-Min([Km-stand])))*100

nu heb ik het verbruik in liter per 100 km.

Het enige wat nog niet klopt is dat mijn eerste tankbeurt van de maand meegeteld wordt in de som[hoeveelheid]. Hierdoor komt mijn gemiddeld verbruik hoger dan werkelijk.

Dit is telkens de eerste tankbeurt van de maand. Maar deze ligt niet noodzakelijk op de eerste van de maand.

Mijn code om te berekenen ziet er nu als volgt uit

=(Som([Hoeveelheid])/(Max([Km-stand])-Min([Km-stand])))*100

nu heb ik het verbruik in liter per 100 km.

Het enige wat nog niet klopt is dat mijn eerste tankbeurt van de maand meegeteld wordt in de som[hoeveelheid]. Hierdoor komt mijn gemiddeld verbruik hoger dan werkelijk.

Dit is telkens de eerste tankbeurt van de maand. Maar deze ligt niet noodzakelijk op de eerste van de maand.

Wacht even ik ben bezig komt er aan

JTMT

JTMT,

ik werk momenteel nog met access 2003, is het mogelijk uw bestand in deze versie op te slaan?

alvast bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan