• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekening voorziening jubileum

Status
Niet open voor verdere reacties.

SidneyR

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2012
Om het zo helder mogelijk te maken heb ik het excel bestand als bijlage gedaan.

Ik ben momenteel bezig om via een excel sheet de berekening te maken hoe groot de voorziening op 31-12-2012 moet zijn om aan de toekomstige verplichtingen te kunnen voldoen.

Als voorbeeld jubileum 12,5 jaar.

In het tabblad invoer personeels gegevens heb ik zichtbaar gemaakt wanneer iemand 12,5 jaar indienst is.
Echter heb ik deze gegevens alleen nodig voor de onttrekking die in het desbetreffende jaar plaats zal vinden.

Om na te gaan hoe groot de voorziening zal moeten zijn zal er een berekening komen met een blijfkans.

Stel; de blijfkans tot 12,5 jubileum is:
Voorbeeld:
De kans dat een werknemer die 5-9 jaar in dienst is, in dienst blijft tot zijn 12,5-jarig jubileum, is 70%.
0-4 jaar 40%
5-9 jaar 70%
10-14 jaar 90%

Bij 12,5 jubileum krijgt men 262 euro ( Deze uitkering stijgt procentueel mee met de gemiddelde salarisstijging, verwachte gemiddelde salarisstijging
2,00% en tevens moet er rekening gehouden worden met het contant maken van deze bedragen tegen 3%.

Als we nu kijken naar het tabblad invoer personeels gegevens en dan persoon 629 ( deze persoon zal 1-1-2013 zijn 12,5 jubileum krijgen. Echter tot die tijd zal er elk jaar een bepaald bedrag vrij gemaakt moeten worden om in 2013 hieraan te kunnen voldoen. Zijn startsalaris is in 1-7-2000 1.754,72.

Iemand een idee hoe ik dit kan gaan aanpakken? Heb al heel wat uren gestoken in het zoeken van een voorbeeld. Heb wel wat dingen gevonden maar hiermee snap ik het toch niet. Ik zal het gevonden bestand er ook bij voegen(JubileaPORAAD) misschien kan iemand mij eerst uitleggen hoe zij die bedragen contant hebben gemaakt ( tabblad tabellen)
Ik vraag niet om antwoorden, ik vraag alleen om tips!

Bijlagen

Ik zou dat heel eenvoudig organiseren, een aparte rekening vb jubileumfonds en ieder maand bij het uitbetalen van de salarissen of de lonen een percentage van de uitbetaalde bruto loon in dat fonds storten dit zou je kunnen berekenen hoeveel percentage dit is.
Een maal per jaar doe je een controle naar de bruto salarissen de uit betaalde premie en de ontslag genomen personen en het eind saldo van het fons met desnoods aanpassingen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan