berekeningen in query uitvoeren met waarde vanuit 'onafhankelijke' tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

rebirth

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2008
Een beetje moeilijk te omschrijven, wat ik bedoel, maar ik ga een poging doen.
Ik heb nu in mijn database een query waar ik onder andere de prijs bereken voor opvang, op basis van het aantal uur ze opgevangen worden, en een uurtarief. Dit uurtarief zit momenteel gewoon als getal in mijn query verwerkt. Dat tarief is dan ook geldig voor een jaar, dus in principe niet zo'n probleem. Maar nu was ik aan het denken, misschien zou het wel handig zijn moest ik ergens deze waarde in een tabel kunnen bijhouden, zodat ik dit erg eenvoudig kan aanpassen, mocht dit nodig zijn. Alleen heb ik geen idee hoe ik dat bedrag dan uit die tabel moet gaan halen en gaan gebruiken in mijn query, aangezien deze tabel geen enkele link/relatie heeft met de tabellen die ik in de query gebruik. Is er een manier waarop ik dit wel zou kunnen gebruiken, of is dit gewoon onmogelijk? Hopelijk begrijpt iemand mijn ingewikkelde uitleg :d

Het is (uiteraard) niet onmogelijk, en zelfs redelijk makkelijk. De eerste vraag die je zelf moet beantwoorden is: wil je de historie van de tarieven bijhouden, of gaat het jou alleen maar om het actuele tarief? En sla je het uiteindelijke bedrag op in de tabel, of wordt dat altijd berekend?

Het gaat mij enkel en alleen om het actuele tarief, er moet geen historie bijgehouden worden van de tarieven.
En het uiteindelijke bedrag sla ik op in een "factuurtabel", dus eenmaal de berekening gebeurde, is dat ok.

Dan is het niet zo moeilijk, en ook helemaal geen probleem dat je tarieftabel geen koppeling heeft met de andere tabellen. In je uurtarief zit namelijk als enige record in die tabel. Dus je kunt de tabel er gewoon bijzetten. Je krijgt dan in technische zin een cartesisch product, maar daar heb je dus geen last van omdat er maar één record in de tabel zit. Vandaar ook mijn vraag of je historie ging bijhouden of niet. Probleem is dus bij deze opgelost :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan