Berekeningen maken in Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

nikkel0007

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 apr 2011
Beste,

Is het mogelijk om in access (2010) om een automatische berekening te maken?
Om een prijs te bereken van een bepaalde grondstof: vb voor 1kg chocolade is het 15,00€. Ik heb 0,2kg nodig. Hoe laat je de prijs voor de nodige chocolade berekenen?

Ik heb niet zo heel veel ervaring in access. Ik ben bezig met een database aan het maken voor het samenstellen van gerechten, en daarbij zou het heel handig zijn dat ik de prijs zou kunnen uitrekenen per portie.
wanneer er meer info gewenst is, vraag maar.

mvg

Als je weet hoeveel eenheden er in een portie gaan, kun je in je tabel Grondstoffen (er vanuit gaande dat je die hebt) wel een prijsberekening laten maken op een formulier. Voorbeeldje voor je chocola:
Prijs/kg: 15,--
In je tabel Recepten heb je dan een veld Hoeveelheid, en een veld prijs dat de berekening = [Hoeveelheid]/[Prijs/kg] bevat.
Je moet daarbij wel in de gaten houden hoe je de hoeveelheden invoert. 200 (gram)/15 levert een andere uitkomst op dan 0,2/15...

Dus het is niet nodig om met een querry te werken? Ik heb al een beetje zitten zoeken op dit forum, en meestal gebruiken ze een querry.

Meestal maak je berekeningen in een query of op een formulier. Wat je over het algemeen niet doet, is het resultaat van de berekeningen opslaan in een tabel. Dat vloeit voort uit de regel dat gegevens die zijn af te leiden uit andere gegevens niet worden opgeslagen. Dat geldt dus ook voor jouw berekeningen. De vraag voor jou is nu: waar heb je de gegevens nodig? En als je daar het antwoord op weet, dan weet je ook of je een query nodig hebt of niet.
Wat je vaak ziet, is dat mensen een query maken van de tabelgegevens en de berekeningen, en op basis daarvan het formulier maken. Dat is een prima oplossing overigens, die ik zelf ook regelmatig gebruik. Maar je kunt de berekeningen dus ook gelijk op het formulier zetten; je hebt een query niet nodig om berekeningen te kunnen maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan