`Berichtfout 6. HD Niet te formateren

Status
Niet open voor verdere reacties.

EddyJoon

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 jun 2007
Na veel moeite en diverse tips op internet en het K8N forum kreeg ik eindelijk mijn RAID op gang. Striping voor de programma's met SATA 1 en 2 en Mirroring voor de files op SATA 3 en 4. Maakte alleen een kleine fout door de laatste twee als boot aan te wijzen terwijl dat niet de bedoeling was. Haastige spoed als je de finish ziet. Probeerde via Part Magic de drive letters aan te passen, maar dat lukte niet.

Vervolgens SATA 1/2 als boot aangewezen en daarop XP weer geïnstalleerd. Alleen XP bleef SATA 1/2 als E zien. Heb toen een IDE schijf als master ingebouwd XP en Part. magic er op gezet. Alle Arrays verwijderd en alles wat RAID was uitgeschakeld . Daarna de SATA schijven willen formateren om vervolgens geheel opnieuw te beginnen. SATA 2,3 en 4 gingen prima, maar SATA 1 wil niet, ook niet met de Ultimate bootdiskette.

Wat kan ik vervolgens doen. Ter info XP ziet de schijf wel, formateert, maar het heeft geen effect. Met geen enkele clustergrootte. Part. Magic ziet de schijf uiteindelijk wel met het juiste aantal GB's maar er staat een geel kader omheen en achter de vermelding BAD.

Ook the Ultimate Bootdiskette werkt niet. Bewuste HD is een Maxtor 120 GB met volgens mij Ram geheugen.

Groet,

Edddy Joon

tja, dan vrees ik het ergste.......

maxtor is ook niet zo'n denderend merk, maar dat heeft er niks mee te maken

En de partitie verwijderen en opnieuw aanmaken en daarna formateren al geprobeerd?

Is een raid 1 0 of 0 1 met 4 schijven geen optie? snel en veilig.

Beste Pier

De bedoeling was SATA 1+2, ieder 120 GB met progs striping voor snelle werking en 3+4 ieder 160 files, in miror, waarbij 4 in een dockingstation. Op die manier zou ik een snelle programmawerking hebben en veilig files kunnen bewaren met extra backup mogelijkheden.

Een 300 GB externe USB HD en een docking station in deze PC op een PCI SATA kaart om bestanden direct hierop te kopiëren. Heb de literatuur er nog niet geheel op nageslagen of dat laatste gaat lukken maar theoretisch moet het kunnen.

Ik ga nu de weg van de minste weerstand bewandelen door simpel een single C op S1 voor de progs en mirror opS3+4. Zie daarna wel of hoe ik de weerbastige HD kan formateren. Ben voorlopig nog expres fors aan het knoeien om veel Gatesellende het hoofd te bieden. Win 98 was tenstotte ook Plug and Pray.

Ben het met je eens over Maxtor, met WD had ik weinig tot geen gezeur, met Maxtor +ram geheugen, breek me de bek niet open.

Zoek overigens nog een goedkope tower met veel frontale mogelijkheden, 3.5 en 2.5. Heb je een suggestie

Groet,

Eddy

Goed klooien kan ook leuk zijn.

Of het de juiste benadering is of niet. Had zoiets, waarom niet.

Heb na alle formateren met "no success" de bedoelde configuratie aangesloten. Raid en arrays. Het kreng werkte. Heb nu stellig de indruk dat masters op raid0 een label krigen na installatie om alleen als striping disk te dienen. Ze krijgen de juiste parameter niet mee om nog langer als single te te functioneren. Dat noem ik in de regel een Yomanda effect.

SATA 3+4 als mirror heb ik met PM geformateerd, het hidden deel daarna omgezet in 512 clusters en gemerged met F, het eerste deel van die schijf. Heb de totale mirror omgezet naar logical zodat niet meer verborgen was. Nu nog de totale drive als D zetten en het gaat de goede kant op. Ga wel zoeken naar Change drive-letters.

Bedankt voor je advies. Je hebt gelijkt met hoe heet die "tryer". Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je doet. Advies kan helpen. Ik doe nu ook iets wat ik voorheen niet beheerste. Heb er veel van geleerd en een HD van 120 GB weer in bedrijf gebracht.

Groet,

Eddy

Formateren is niet voldoende bij een gewezen raid schijf, de partities verwijderen wel.
Gebruik overigens altijd primaire partities, met logische stations zie ik geen voordelen, of je wil er meer op hebben dan 4 virtuele schijven.

En over "Tyler", tja die schoof het mij in mijn schoenen, terwijl de boel heel anders in elkaar stak.

Maare, begrijp eruit dat het nu is opgelost?

Dan kun je hem rechtsonder als opgelost zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan