Beschadigde profielen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mr_Fixit

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2002
Hallo iedereen,

Ik werk hier op een school met meer dan 500 systemen.
We hebben een speciaal educatief netwerk.
Nu hebben we regelmatig dat er een leerling komt met de melding dat zijn/haar profiel beschadigd is.
Het domein is zo ingesteld dat het niet mogelijk is om met een lokaal profiel in te loggen en ze dus automatisch weer uitgelogd worden.
Dit lossen we op door hun profiel voornaam.achternaam te hernoemen naar voornaam.achternaam.old.
Deze optie werkt wel, maar het aantal leerlingen met problemen groeit met de week, we hebben er nu zo'n 6 tot 8 per dag.
We hebben sinds kort de DNS en DHCP compleet vernieuwd en hoopten dat het hiermee verholpen zou zijn, helaas was dit niet het geval.
Weet iemand waarom en waardoor deze profielen zo vaak beschadigd raken?

Met vriendelijke groet,
Mr Fixit.

Laatst bewerkt:
Ind e eventviewer van de DC kun je wel zien wat voor melding ze krijgen, ik gok dat de rechten niet goed staan

Inderdaad, kijk zeker de meldingen na in de Logboeken (=eventvwr.exe) op de Domain Controller.

Probeer ook te achterhalen of de problemen van steeds dezelfde werkstations afkomstig zijn. Het kan bijv. zo zijn dat de harde schijf daarvan problemen geven, en dus corruptie van het profiel plaatsvindt zodra het bij afloggen wordt gesynchroniseerd met de server waar de zwervende profielen op worden bijgehouden. Ook kan het zijn dat er netwerkproblemen zijn (verbindingsproblemen dus).

Kijk ook na of op de werkstations waarvanaf het probleem optrad meldingen ontstonden van het soort Userenv 1517, Userenv 1524 met daarna evt. Userenv 1500. Komt dat (vaak) voor, dan kan er software op de werkstations geïnstalleerd zijn die delen van het gebruikersdeel van de registry niet (op tijd) vrijgeven, waardoor corruptie mogelijk is.
Om dat te verhelpen, installeer uphclean op alle werkstations (liefst d.m.v. een policy). Lees de Readme.txt voor verklaring van de werking.

Succes,

Tijs.

UPHClean is al overal geinstalleerd.

De tip over het werkstation vind ik erg interessant en zal ik zeker naar kijken.
Ik ga nu even alle logboeken na, eventuele andere tips zijn nog steeds welkom.

Wat is de exacte melding, waaruit je nu opmaakt dat het profiel beschadigt is? :)

Zoeken met die woorden in google levert gerarandeerd een paar hits op.

Is het misschien een idee om met 'mandatory profiles te gaan werken?

In dat geval kunnen allerlei instellingen nog wel gewijzigd worden, maar de wijzigingen worden dan niet naar de server toe geschreven/opgeslagen.

Je maakt profielen mandatory door NTUSER.DAT te hernoemen in NTUSER.MAN

Binnen een school-omgeving wordt wel vaker met mandatory profiles gewerkt.
Het zou een mogelijke oplossing voor jullie probleem kunnen zijn.

Ik snap natuurlijk dat deze oplossing als een aspirientje werkt: de pijn gaat er door weg, maar er wordt niets aan de oorzaak gedaan. Het kan behoorlijk lastig zijn de oorzaak van de beschadigde profielen te vinden.

Over dit onderwerp heb ik trouwens ook nog een vraagje:
Ik weet dat het werken met roaming profiles bepaalde voordelen heeft, maar het heeft ook nadelen: meer netwerkverkeer en het toch af en toe voorkomen van beschadigde profielen. Wat is bij jullie de reden om wel roaming profiles te werken?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan