Beschikbare huisjes tonen via een query

Status
Niet open voor verdere reacties.

AdriaanH

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 sep 2011
Ik wil in een Access Database kunnen weergeven welke zomerhuizen nog beschikbaar zijn voor bepaalde data.
Ik maak een tabel met huizen.
Ik maak een tabel met klanten.
Ik maak een tussentabel met een huis (althans de foreign key) een klant (idem) en een aankomst en een vertrekdatum.

Eenvoudig is de query die toont welke huizen in een periode verhuurd zijn.
Wat mij niet lukt is om nu voor die periode te laten zien welke huizen nog niet verhuurd zijn.

Wie heeft een goed idee?

Dank Adriaan

Dat is een hele vervelende query, omdat je gegevens wilt laten zien die er niet zijn. En eigenlijk kan dat niet. Je moet dit probleem daarom anders aanpakken; je moet kijken naar hoe je de vrije periodes wilt gaan gebruiken. Ik neem aan dat je de vrije periodes wilt kunnen boeken op een simpele manier. Je kunt dan bijvoorbeeld kijken naar een bepaalde datum, en dan controleren of die datum gebruikt is of niet, door te kijken of de status van een huis dan vrij is of niet. Ook kun je grafisch nog wel een soort van tijdlijn maken, zodat je het visueel in beeld hebt.

Dank OctaFish voor je reactie.
Het is niet zo praktisch is ik een datum neem en kijk welke huizen er bezet zijn.
Handiger zou zijn als de klant een periode noemt wanneer deze een huis wil huren, dat de query dan laat zien welke huizen in die periode nog beschikbaar zijn.
En die tijdbalk? Ik kan me daar niet zo veel bij voorstellen met deze case en in Access.

Ik hoor graag van je als je (of iemand anders) nog meer ideeën heeft.

Dank
Adriaan

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is niet nodig om een antwoord te quooten als het er boven staat :) Dat zie je namelijk toch wel.
Je vraag is, zoals ik al aangaf, een beetje een vervelende omdat je gegevens wilt zien die niet tegelijkertijd beschikbaar zijn. Omdat ik de vraag wel interessant vond (hij komt ook wel vaker langs) heb ik een oplossing gemaakt m.b.v. een paar hulpqueries en een hulptabel (ja, de oplossing heeft heel wat voeten in de aarde).

In de db vind je een formulier met een knop. Als je die aanklikt, moet er een wereld voor je opengaan ;)

Bijlagen

Hallo Octafish
dank voor je werk tot nu toe. Volgens mij zitten er zeker elementen die me helpen.
Er staan echter veel query's en tabellen in de database die volgens mij voor een andere test nodig zijn. kan je de database nog eens plaatsten, maar dan met alleen de objecten die bij deze test horen? Kan ik 'm eens goed bestuderen.
Dank !
Adriaan

Gestripte versie :D

Alle tabellen en queries in de eerdere versie behandelen zo'n beetje dezelfde technieken, namelijk waarden zoeken in een bereik. Vandaar dat ik die db als basis heb gebruikt voor jouw vraag. Maar je kunt 'm later altijd nog bekijken :D

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan