• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Beschrijving laagste waarde weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeroen A

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2008
Hallo allemaal,

Ik heb in excel 4 cellen boven elkaar met verschillende waarden, voor elk van de 4 waarden staat er in de cel ernaast een beschrijving voor die waarde. Nu ben ik op zoek naar een formule om in een andere cel de beschrijving van de laagste waarde te kunnen weergeven.
voorbeeld:

-appels 55
-peren 46
-bananen 87
-druiven 22

Het laagste getal is hier 22 maar ik wil dus dat druiven (beschrijving laagste waarde) wordt weergegeven in een aparte cel. wie weet hier een formule voor?

Met vriendelijke groet,

Jeroen

Code:
=VERT.ZOEKEN(MIN(A1:A4);A1:B4;2)

Iets zoals dit? Of staan de getallen áchter de beschrijving, want dan werkt verticaal zoeken niet. (A1:A4 is hier trouwens het bereik van de getallen.)

Ik ga er van uit dat de getallen achter de gegevens staan, in dat geval werkt het bijgevoegde bestandje!

Bijlagen

als je omschrijvingen in kolom B staan, en je getallen in kolom C:

Code:
=INDEX(VERSCHUIVING($B$1;0;0;AANTALARG($B:$B);2);VERGELIJKEN(KLEINSTE(VERSCHUIVING($C$1;0;0;AANTALARG($B:$B);1);1);VERSCHUIVING($C$1;0;0;AANTALARG($B:$B);1);0);1)

Werkt met een dynamisch bereik, die je ook in een naamgeving had kunnen zetten, wat het "onderhoud" ten goede zou komen.

Bedankt

Ik ga er van uit dat de getallen achter de gegevens staan, in dat geval werkt het bijgevoegde bestandje!

He bedankt dit is precies wat ik bedoel!, ik ga het direct in mijn eigen werkmap verwerken, rocompy ook bedankt voor je reactie!

Jeroen, even voor de zekerheid:
Mijn formule werkt alleen als het 4 gevens betreft.
De formule van Finch is beter, daar kan je meer gegevens toevoegen!!!

=INDEX(VERSCHUIVING($B$1;0;0;AANTALARG($B:$B);2);VERGELIJKEN(KLEINSTE(VERSCHUIVING($C$1;0;0;AANTALARG($B:$B);1);1);VERSCHUIVING($C$1;0;0;AANTALARG($B:$B);1);0);1)

Finch is niet voor niets een senior member!

bedankt

als je omschrijvingen in kolom B staan, en je getallen in kolom C:

Code:

Werkt met een dynamisch bereik, die je ook in een naamgeving had kunnen zetten, wat het "onderhoud" ten goede zou komen.

Finch jij ook bedankt voor je reactie, ik zal even kijken welke ik er in zet... volgens mij blijft het bij 4 cellen maar er kan altijd wat bijkomen wat timmiesch in z'n laatste reactie denk ik ook bedoeld

Ja klopt, wanneer er meer bijkomen kan je die van Finch het beste gebruiken. Die is Dynamisch.
Bij mijn formule zal je een stukje moeten kopieren en erachter plakken, dus een nieuwe als met de nieuwe celnamen(voorbeeld c5;d5)

Dus die van finch is beter;)!

Jeroen, even voor de zekerheid:
Mijn formule werkt alleen als het 4 gevens betreft.
De formule van Finch is beter, daar kan je meer gegevens toevoegen!!!

Finch is niet voor niets een senior member!

Bedankt voor het compliment. Senior member wil niets zeggen over de kwaliteit van je posts, of over je kennis van het onderwerp hoor. Het heeft enkel betrekking op het aantal posts. Je "titel" varieert enkel met het aantal posts dat je doet. Op sommige fora worden leden wel ondergedeeld naargelang kun kennisniveau, maar hier niet voor zover ik weet.

Oke:$ Weer wat geleerd. Weet wel wie de goede mensen hier zijn, zoals WIGI en jij!
Vind dat een titel bij sommige mensen wel op zijn plaats is, een soort van beoordeling in ieders profiel na het helpen van een topic!

Bij mij staat ook member, mja ben niet iemand die heel veel weet, maar wil wel helpen waar ik kan!

De formule als er geen gevens staan staat in de bijlage:
Er komt in dat geval te staan: een -!

Hoop dat het goed is, groeten!

Bijlagen

nogmaals bedankt

De formule als er geen gevens staan staat in de bijlage:
Er komt in dat geval te staan: een -!

Hoop dat het goed is, groeten!

Dit is inderdaad ongeveer wat ik bedoel, alleen bij mij staan de 4 cellen met getallen standaard op 0 aangezien deze ook weer gevoed worden door andere cellen/verwijzingen zeg maar...en dan kiest hij dus de bovenste, opzich kan dit ook prima zo.. of hier moet ook een simpele oplossing voor zijn...

Nou heb ik voor vandaag nog één ding... die 4 getallen uit de eerste vraag zijn elk de som van 3 andere getallen (categorieen)... dit zou ik nog graag in een grafiek willen verwerken... het zal zo'n grafiek moeten worden bestaande uit 4 verticale balken (evt in 3D) elk verdeelt in 3 kleuren zodat de opbouw van die categorieen goed te zien is..
Ik heb het geprobeerd met die grafiek maar krijg dat met het gegevensbereik niet in orde

ik hoop dat je hier nog iets op weet zou super zijn,

groet Jeroen

oke voor meer vragen stel ze maar, bekijk ze dan vanavond of morgen wel! Nieuwe vragen nieuw topic!
Hoop dat ik je hiermee geholpen heb!

Groeten!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan