• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Besmetting?

Status
Niet open voor verdere reacties.

leofact

Redacteur
Lid geworden
10 feb 2007
In de bijlage een gedepersonaliseerd werkblad van een werkboek dat alle langere tijd bij verschillende instellingen wordt gebruikt.
OP dit werkblad zit een afbeelding die daar niet hoort en die, op het moment dat deze in beeld komt, zichzelf meerdere keren vermenigvuldigd.
Op het moment dat dit gebeurt gaat het processor verbruik van Excel flink omhoog. Zover ik kan zien worden er geen processen opgestart.
Ik heb het werkboek bij een reeks online virusscanner getest, maar die geven allemaal aan dat het bestand veilig is.
Het is geen macro virus, ook in xlsx blijft de afbeelding actief.
Wanneer de afbeeldingen worden verwijderd lijkt alles weer geheel normaal
Ik heb hieronder een screenhot geplaatst en een bijlage
Daarin is het fenomeen zichtbaar
Openen is echter dus wel geheel op eigen risico, omdat ik geen idee heb wat er precies gebeurd.

screen.jpg
Ik ben benieuwd wat het nu is.
Mvg Leo
Bekijk bijlage Kopie_Caseload_dd 25-11-2016 11u02.xlsx

En bij deze de macro die ik gebruikt heb:

Code:
Sub CountShapes()
Dim i As Integer
  Dim wks As Worksheet
  Dim sh As Shape
  For Each wks In Worksheets
    For Each sh In wks.Shapes
      sh.Delete
    Next sh
  Next wks
  Set sh = Nothing
  Set wks = Nothing
End Sub

Greetz/Excelbat

@leo

Volgens mij zijn wanen allerlei vormen van percepties (alle zintuigen).
De waan is de stoornis, zoals beoordeeld door een derde: voor de betrokkene is de perceptie nl. geen waan.
De 'verklaring' in de tekst uit jouw plaatje is een cirkelredenering: de zg. 'stoornis in het denken' valt samen met het oordeel dat iemands weergave van een perceptie wordt geëtiketteerd als een 'waan'.
Het begrip 'waan' wordt zo, zoals jij hem gebruikt, niet gebruikt als beschrijving, maar als 'veroordeling'.

Ik heb het bestand niet geopend.
Op basis van het plaatje: wat voor soort 'shapes' zien we hier : 'pictures, ActiveX, formcontrols, Oleobjects, Textbox, ?

N.a.v. ExcelBat: er is blijkbaar enthousiast gekopieerd uit websites.

Laatst bewerkt:
Helemaal eens met SNB over haar zienswijze m.b.t. waan. Wie bepaalt wat waan is, en wat normaal is?

Wat betreft de code die ik gebruikt heb: inderdaad ergens van internet geplukt, en aangepast naar wat ik wil.
Mijn 'kennis' van VBA is inderdaad een samenraapsel van internet (o.a. helpmij), boeken, proberen, testen en
nogmaals proberen.

Greetz/Excelbat

Dank heren,
Ik werk in de psychiatrie, dus wanen komen mij in het geheel niet vreemd voor :)
De tekst hoort daar echter beslist niet.
Ik zeg tekst, maar het zijn afbeeldingen.
Deze lijken iedere keer opnieuw op te bouwen vanuit een basisafbeelding
Haal je die weg, zoals met de macro van Excelbat (of met selecteren speciaal, wat hetzelfde doet) dan is het weg, omdat dan de basis afbeelding ook weg is.

De vraag blijft echter wat gebeurt er nu waardoor deze hoeveelheid afbeeldingen steeds weer opgebouwd uit een of andere (ActiveX?) basis afbeelding.y

Laatst bewerkt:
Deze lijken iedere keer opnieuw op te bouwen vanuit een basisafbeelding

Is dus blijkbaar één of andere kopieeractie. Cellen die gekopieerd worden? Kolommen gekopieerd? Rijen gekopieerd?
Gegevens inlezen uit een ander bestand?

Greetz/Excelbat

@Excelbat,

Om misverstanden te voorkomen: ik bedoelde: die afbeeldingen in Leo's bestand zijn gekomen, zijn daarin waarschijnlijk terechtgekomen door allerlei kopieer-en plakakties vanuit websites (html-bestanden). Mijn opmerking sloeg dus niet op jou, maar op Leo's bestand. :D

Zou er misschien ook een (js) script vanuit zo'n website meegekopieerd zijn die voor een wonderbaarlijke waanbeeldvermenigvuldiging zorgdraagt ??

Waarschijnlijk zijn de afbeeldingen opzettelijk geplaatst, maar dat is minder interessant.
@snb. Is het mogelijk dat een meegekopieerd JavaScript een actie uitvoert op een Excel werkblad?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan