Bestaande velden overnemen in formulieren

Status
Niet open voor verdere reacties.

tclaesse

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2004
Mijn probleem is hetvolgende :

Ik heb een formulier ontworpen vanuit een tabel waarin bepaalde veldnamen reeds standaard automatisch werden ingevuld. Deze gegevens zie ik evenwel enkel bij het invullen van m'n eerste record in het formulier.

Ter illustratie een voorbeeld :

Gemeentebestuur 'Wommelgem' is gelinkt aan Arrondissement (ARR) Halle-Vilvoorde en krijgt Nummer (NR) 1 (dit werd dus al vastgelegd in m'n tabel)
In m'n formulier verschijnt bij m'n eerste record dus automatisch de naam van m'n gemeentebestuur 'Wommelgem', Halle-Vilvoorde en 1
Bij het invullen van het tweede record dien ik evenwel opnieuw Halle-Vilvoorde te typen en wederom 1, + nog een aantal velden die telkens standaard terugkomen.

Bestaat er soms een mogelijkheid dat ik die gegevens ook binnen m'n formulier bij de volgende records blijf zien? Ik moet deze dus telkens opnieuw intypen (behalve bij eerste record dus). Ik kan natuurlijk ook gebruik maken van een keuzelijst met invoervak maar dacht misschien dat het nog makkelijker ging.

Je kunt een standaardwaarde op een tekstvak zetten in je formulier, al kan dat ook al in de tabel. Ik krijg niet helder uit je vraag of je de standaardwaarden hebt ingesteld op tabelniveau, maar daar zou je dat dus kunnen instellen.
Verder kun je op een formulier nog een actie maken die elke nieuwe waarde vastlegt als DefaultValue; dan krijg je dus steeds de laatste waarde als nieuwe standaard te zien. Handig als je een aantal keer een vaste waarde wilt gebruiken, maar die wel wilt kunnen veranderen.

Ik heb enkel de standaardwaarden vastgelegd in m'n tabel zelf : Vooraf elk gemeentebestuur gekoppeld aan het juiste arrondissement en nummer.
Bij het invoeren van een nieuw gemeentebestuur is dus de eerste record altijd standaard in orde. Vul ik daarentegen in m'n volgende records nieuwe gegevens omtrent dit gemeentebestuur in dien ik dus steeds m'n standaardgegevens ARR, NR opnieuw in te vullen.
Hoe kan dit best in m'n formulier zelf aangepast worden want dit lijkt me misschien gemakkelijker?

Octafish,

Ik heb geprobeerd om m'n standaardwaarden in het formulier zelf in te stellen. Na het klikken op het gewenste besturingselement ben ik naar eigenschappen gegaan. Op het tabblad 'gegevens' pas ik dan in standaardwaarde de velden aan. Dit lukt evenwel voor het eerste gemeentebestuur...Ga ik naar een tweede bestuur en ik vervang daar opnieuw de juiste standaardwaarde 'overschrijft' hij het eerste...Waarschijnlijk dien ik binnen m'n eigenschappenvenster hiervoor nog iets in te stellen of vergis ik me?

Ik snap nog steeds niet wat je bedoelt. Een tekstvak heeft maar één standaardwaarde; je kunt de dus niet overschrijven met de tweede. Maak anders een voorbeeldje, dan zien we wat je bedoelt.

Ik kan voorlopig de database nog niet doorsturen maar het komt er gewoon op neer dat ik een tabel van 65 gemeentebesturen heb met volgende gegevens :
(verkort geef ik er slechts 4). Elk gemeentebestuur heeft ongeveer 3 records gemiddeld en bij de laatste record loopt het blijkbaar telkens fout.

Bestuur Arrondissement Nr
AARSCHOT Leuven 1
AFFLIGEM Halle-Vilvoorde 1
ASSE Halle-Vilvoorde 2
BEGIJNENDIJK Leuven 2

In m'n formulier wil ik nu dat deze velden Bestuur, Arr en Nr van elke gemeente standaard bovenaan het formulier verschijnen. Moet ik dan 65 x een nieuwe standaardwaarde telkens ingeven in ofwel tabel/ofwel formulier van zowel bestuur, arrondissement als nr? Kan ik de gegevens die reeds aangemaakt zijn in een tabel niet rechtstreeks ergens linken aan m'n formulier zelf?

Ik had reeds geprobeerd om een nieuwe standaardwaarde te typen (bijvoorbeeld Affligem) maar dan verdwijnt de eerste standaardwaarde Aarschot....

Is nog steeds niet duidelijk genoeg, al komen we stapje voor stapje (jammer genoeg zijn het maar kleine stapjes :) ) iets verder. Wat doe je met het formulier, en waarom wil je de naam van de gemeente bovenaan hebben staan als je een nieuw record toevoegt? En bedoel je met 'bovenaan' in de koptekst van het formulier? En is het formulier aan de tabel gekoppeld? En is die tabel gekoppeld aan de tabel met Arrondissementen? En gebruik je wel een Keuzelijst om de gemeente op te zoeken?

Er komen per gemeentebestuur veel gegevens binnen om in te voeren. Daarom is het handig als ik bij de volgende record de bestuursnaam al niet meer hoef in te typen of zelfs aan te duiden uit een keuzelijst. Ik heb eerst wel degelijk gebruik gemaakt van een keuzelijst om m'n bestuur aan te duiden maar heb dit ondertussen vervangen in een tekstvak omdat ik dacht dat het daar misschien fout zou gaan.

Met bovenaan in het formulier bedoelde ik gewoon onder 'details', dus niet in de koptekst. M'n formulier is inderdaad gelinkt aan de tabel waar dus ook de velden arrondissement, nr en uiteraard bestuur in voorkomen (ik heb daar reeds alle besturen ingevuld met hun respectievelijk arrondissement en nummer).

Ik heb nog steeds geen flauw idee of ik ook maar in de verste verste snap wat je bedoelt, want als je een enigszins genormaliseerde tabellenstructuur hebt, hoef je in de tabel waarin je nu middels je formulier werkt alleen maar het Arrondissementsnr op te slaan, en niet alle repeterende gegevens; als ik lees dat je het handig vindt als je niet steeds alles opnieuw hoeft in te typen, dan begin ik al met de wenkbrauwen te fronsen. En dat gaat prima met een keuzelijst. Maar goed, met dat in het achterhoofd, bedoel je misschien iets als dit:

Maak een knop waarmee je een nieuw record maakt. Die heb je namelijk nodig om de gegevens die je wilt hergebruiken als standaardwaarde in te stellen op de tekstvakken.

Code:
Private Sub cmdNieuwRecord_Click()
Const cQuote = """"  'Dat zijn twee dubbele aanhalingstekens.

On Error GoTo Err_cmdNieuwRecord_Click
    Me.Bestuur.DefaultValue = cQuote & Me.Bestuur.Value & cQuote
    Me.Arrondissement.DefaultValue = cQuote & Me.Arrondissement.Value & cQuote
    ' Etc; herhaal bovenstaande structuur voor elk veld dat je wilt kopieëren.
    DoCmd.GoToRecord , , acNewRec
    Exit Sub

Err_cmdNieuwRecord_Click:
    MsgBox Err.Description

End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan