Bestaat er een manier/applicatie om de originele BIOS op te slaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

haramo

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2009
Hey

Weet iemand of dit mogelijk is, en dan als een bios flash zou mislukken, of er middelen zijn dat je de opgeslagen bios kunt terugzetten??

Als je BIOS flash mislukt, kan je je moederboard wel weggooien (tenzij je een dual/triple BIOS hebt, MSI geval met USB flash wat eigenlijk niet kan falen, EVGA/Foxconn systeem waarbij je je BIOS met de hand kan omzetten of een ander systeem wat foolproof is). Dus dan kan je er ook niet meer bij met je hardeschijf of wat dan ook. Er zijn wel programma's voor, maar dat moet je BIOS wel ondersteunen en volgens mij kan dat alleen bij gigabyte mobo's, dus het komt er op neer dat het waarschijnlijk niet mogelijk is en gewoon geen zin heeft.

Bios wijzigen en terugzetten indien nodig

Als je BIOS flash mislukt, kan je je moederboard wel weggooien Dus dan kan je er ook niet meer bij met je hardeschijf of wat dan ook.

Dus als ik goed begrepen heb, zijn er 4 manieren (en waarschijnlijk nog anderen):
1e (tenzij je een dual/triple BIOS hebt,
een moederbord met ingebouwde dual/triple bios (betekent dit dat er kopieën zijn opgeslagen en als een flash mislukt op ene dat je nog de andere hebt? of kun je met de kopie die terugzetten op de eigenlijke bios, werkt het zo? Voor de triple, heb je dan 2 kopiën, wat is het nut hiervan?)

2e: MSI geval met USB flash wat eigenlijk niet kan falen,: Wat bedoel je hiermee, gaat het hier over de manier van bios wijzigen, dus via de flashmethode. Ik dacht dat dit op meeste nieuwe moederborden kan (MSI of niet)?

3e:EVGA/Foxconn systeem waarbij je je BIOS met de hand kan omzetten .
Gaat het hier over de jumpers manueel wijzigen dan terugzetten, dan wordt het originele BIOS terugGETOVERD??

4e: Er zijn wel programma's voor, maar dat moet je BIOS wel ondersteunen en volgens mij kan dat alleen bij gigabyte mobo's,
Gaat het hier om speciale programma's die werken op bepaalde soort BIOS (bv waar je naartoe kunt terugschrijven), en volgens u heeft enkel GIGABYTE dat? of begrijp ik het verkeerd (over dat soort BIOS)?

andere methoden:
of een ander systeem wat foolproof is)
dus er kunnen andere moederborden zijn (of andere soorten bioschips die dat ook kunnen?)

dus het komt er op neer dat het waarschijnlijk niet mogelijk is en gewoon geen zin heeft.
U hebt toch net verschillende manieren genoemd, waarom zou het dan waarschijnlijk niet mogelijk zijn? te duur??

Ik weet niet precies wat voor moederboard je hebt maar als je een zelfgebouwde pc hebt met een:
[*]High end EVGA
[*]Gigabyte
[*]recent MSI
[*]X58 Foxconn
[/LIST]
Dan kan je zonder problemen een BIOS verkeerd flashen, heb je dat niet, dan kan je je moederboard weggooien.

Dual of triple BIOS is vrij eenvoudig. Je hebt gewoon twee BIOS chips. Als de ene kaduuk is, faalt of om, verkeerde instellingen waardoor je pc niet meer opstart of gewoon faalt, dan maakt je mobo automatisch gebruik van de andere chip. Op dat moment krijg je meestal de vraag of je originele bios wil overschrijven met een de oude die nog wel werkt (van de andere chip). Triple bios is hetzelfde alleen dan nog een extra chip erbij. In dat geval kan je twee bios'en slopen. Dat kan handig zijn bij overklokken, maar heel veel zin heeft het inderdaad niet.

MSI heeft een speciale flash methode waarbij je met een andere pc je bios kan upgraden. Dit gaat heel simpel door een speciale usb kabel die je tussen de twee pc's zet. De pc waarbij de bios moet worden upgrade wordt gezien als een memory stick. Er kan hierbij eigenlijk niets fout gaan. Dit werkt slechts bij vrij recente moederboarden. Of je het hebt kan je op de site van MSI vast wel terug vinden.

EVGA en Foxconn hadden een ander systeem bij hun high end X58 moederboarden (volgens mij nu ook P55). Je Bios chip zit in een soort socket. Als ie niet goed meer werkt, dan vervang je hem door de bios chip in een ander socket (meestal zit die er naast). Mocht je ze alle twee hebben gesloopt, dan stuur je een mailtje naar Foxconn of EVGA en dan kan je een nieuwe kopen.

Andere methodes, tja die zullen er vast zijn maar ik heb er geen ervaring mee. Deze systemen zijn foolproof en er kan zo goed als niets mis gaan. Bij andere systemen wel. Ik hoop dat je hier wat verder mee kunt. Waarom wil je je bios eigenlijk upgraden?

acer aspire m3640 nvidia gforce 8400 2gb

pc vriest
heb vanalles gedaan, situatie nu is:

enkel moederbord, één rammodule, processor, harde schijf(nieuwe gezet), dvdspeler. videokaart is er ook uit, ik gebruik nu de ingebouwde videokaart -> pc vriest

met andere rammodule geprobeerd: vriest.

memtest,en een andere ramtester van microsoft uitgeprobeerd, draait wel, maar gegeven moment -> vriest. (stilstaand beeld) enkan niets meer doen.

Dus systeem vriest zelf voordat windows geladen is.

ubuntu cd geplaatst: paars scherm van ubuntu, cdlezer werkt heel hard, dan ineens zwarte witte strepen op scherm -> vriest.

De ramtesters hebben wel wat kunnen draaien maar misschien niet lang genoeg? om te weten of het aan de ram ligt?

Ik wil dit nog vervangen met andere, en nog de voeding proberen.

Ik zou ook willen proberen om de cache1 en 2 uit te schakelen enzien dan of het beter gaat, maar kan dit niet uitschakelen in de bios. Weet u misscchien of dat kan, (heb het op internet gelezen).

en laatste geval: upgrade bios maar wil dat niet zomaar doen. zeker als ik niet weet of ik terug kan.

Laatst bewerkt:
Halllo

Controleer de uitgangsspanningen van de voeding op hun stabiliteit.

Controleer de condensatoren op het motherboard (vooral deze rondom de c.p.u.)

Indien je dit niet zelf kunt , misschien door een kennis ??

Peter

Laatst bewerkt:
ik dacht gewoon de voeding te vervangen (van mijn pc ) en daarop zetten. als dat de oplossing is zal, dat perfect zijn.

Betreft de condensatoren, je bedoelt met een multimeter , moet ik dan niet eerst de consedatoren eruit halen?
ik heb geen lasmateriaal en heb dat nooit (niet echt) gedaan.

Hallo

De eerste , meest logische stap ---> probeer een andere voeding.

Indien nog steeds problemen , controleer de condensatoren op het motherboard.

Soms kun je het al visueel zien ... " opengebarsten " , of deze lekken.

De defekte exemplaren kun je er soms ook tussenuit halen , indien je er voorzichtig tegen tikt met je nagel , deze klinken hol , leeg .

D.m.v. een oscilloscoop is dit zo gebeurt , maar niet iedereen heeft hier beschikking over , of heeft een kennis die er eentje bezit.

Indien het de condensatoren zijn op het motherboard , en je geen soldeer/desoldeerstation bezit , nog de nodige ervaring , dan houdt het verhaal voor u hier op .

Peter

Laatst bewerkt:
voeding gewijzigd

enkel dvdspeler gekoppeld en andere ramgeheugen

ubuntu cd ingestopt,: gevolg na paar scherm witte zwarte strepen en alles vriest.

voeding gewijzigd

enkel dvdspeler gekoppeld en andere ramgeheugen

ubuntu cd ingestopt,: gevolg na paar scherm witte zwarte strepen en alles vriest.

correctie: de voeding die ik heb gbruikt had maar 20 pins, en de voeding van acer 24pin. dus moet dat nog eens proberen als ik ene vind

hey iedereen

Het is raar maar de pc draait weer goed zonder te vriezen

enige wat ik heb gedaan is cd speler losgekoppeld, (vrieste nogsteeds), dan heb ik de koelbloklogedaan (van de processor), het te veel aan koelpaste verwijderd, en terug gezet.

pc draait heel goed, met dvd speler en harde schijf aangesloten. als ik de ubuntu cd gebruik, krijg ik altijd een storende grijs witte beeld (misschein dat het geen livecd is maar een dekstop dat probeert te installeren maar de sata schijf niet herkent?)

ik heb deze ubuntu cd op eenlaptop gebruikt, ik krijg dan geen grafische scherm te zien (wat ik bij opstarten van cd wel zie bij de pc), maar de cd start wel op en enig wat ikzie is zwarte beeld met witte tekst( commandoprompt?)

ik ga nog alles terug aansluiten op de pc (usbkabels, kaartlezers, videokaart, dan zien hoe het gaat hé

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan