Bestand downloaden ongeacht extensie

Status
Niet open voor verdere reacties.

tuxido devito

Gebruiker
Lid geworden
8 apr 2007
Berichten
71
Ik dacht dat het mogelijk was om via apache een download te forceren ongeacht wat de extensie van het bestand is. Dat ik bijvoorbeeld een .html bestand heb in een bepaalde map en dat die dat gedownload word in plaats van gerenderd in de browser.

Vraagjes hier over:

Kan dit?
Zo ja hoe?
En is dit veilig (dat bijvoorbeeld php bestanden ook gedownload worden in plaats van uitgevoerd?)

M.v.g. Sven van de Scheur
 
HTML pagina's worden gewoon geparsed door de webserver en dus als pagina weergegeven... Volgens mij werkt dit net zo met PHP bestanden...

Een extern PHP bestand kun je bijvoorbeeld wel met de functie file(); openen alleen krijg je dan niet de variabelen etc te zien alleen de HTML-output. Een bestand dat zich op dezelfde server bevind toont je wel de variabelen.

Probeer dit maar eens:
PHP:
<?php
// Get a file into an array.  In this example we'll go through HTTP to get
// the HTML source of a URL.
$lines = file('http://www.helpmij.nl/forum/index.php');

// Loop through our array, show HTML source as HTML source; and line numbers too.
foreach ($lines as $line_num => $line) {
    echo "Line #<b>{$line_num}</b> : " . htmlspecialchars($line) . "<br />\n";
}

?>
(Voorbeeld van de php.net site)
Je zult allerlei PHP-code verwachten aangezien de forum-structuur toch uit de database moet worden gehaald en weergegeven moet worden... Dit is niet het geval, alleen de HTML kun je nu bekijken... Gebruik hetzelfde script eens voor een PHP bestand in dezelfde map en zie het verschil.

Hier vond ik een force-download scriptje, deze zorgt ervoor dat de bestanden niet in het venster worden geladen maar met een Opslaan schermpje worden geladen... (Het lijstje met extenties staat in het script)
 
Dit was volgens mij wel mogelijk door middel van een htconfig bestandje maar ik weet niet meer hoe....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan