Bestand her openen

Status
Niet open voor verdere reacties.

7arbara

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 okt 2012
Berichten
2
Goedemiddag,

Ik zit met een vraag, waar ik helaas niet uit kom.
Ik maak een tool, waarbij grote bestanden voor nodig zijn.
Deze bestanden worden elke dinsdag bijgewerkt.

Nu wil ik graag dat mijn tool die bestanden bijwerkt als het dinsdag is.
Deze bestanden worden bijgewerkt als mijn tool geopent wordt. Althans dat wil ik graag.

Maar hoe weet VBA dat het een dinsdag is? Plus stel mijn tool wordt niet op een dinsdag geopent, maar bijvoorbeeld een woensdag.
Dan moet de tool wel nog bijgewerkt worden.

Dan kan het ook nog voorkomen dat mijn tool 2 weken niet wordt geopent ( denk aan vakanties), hoe kan VBA dat weten?

Ik zat te denken aan:
laatst geopende datum
datum nu
datum dinsdag

Kunnen jullie mij verder helpen?
 
Met de functie WeekDay(datum) kun je de dag bepalen van de week van een bepaalde datum. WeekDay(date) zal voor vandaag (dinsdag) bijvoorbeeld 3 retourneren (uitgaande van zondag als eerste). Als je liever bij maandag begint wordt het WeekDay(date,vbMonday). Of WeekDay(date,vbTuesday) - als deze laatste dan '1' is weet je dat het vandaag dinsdag is.
 
Overigens klopt er nog iets aan je redenering niet. Je wilt dat je tool op dinsdag wordt uitgevoerd. Maar dat kan ook zomaar op een woensdag zijn zeg je. Dus eigenlijk wil je niet dat je tool op dinsdag wordt uitgevoerd, maar pas actie onderneemt als er een 'nieuwe' dinsdag is verstreken sinds de vorige operatie.
Je zult dan ergens (register, bestand, database) moeten opslaan wat de datum van laatste bewerking is geweest. Dan vergelijk je dat met de datum van vandaag en kijkt of er een 'nieuwe' dinsdag tussen zit.
 
Dag ReneDirks,

Het klopt inderdaad wat je allemaal zegt. VBA moet onthouden welke datum de laatste bewerking is geweest. Dat kan in een cel ( ik gebruik excel voor de database).
Alleen ik zou niet weten hoe dit moet..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan