Bestand openen vanuit ander bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

eric2001

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2001
Hallo,
Waarschijnlijk een makkelijke vraag;
Het is de bedoeling dat de agenda van de vereniging per maand op de website komt.
Het is niet wenselijk dat iemand dat elke maand in de index.html gaat aanpassen.
Daarom wil ik een bestand, bijv. agenda.html maken, waarin de maand veranderd kan worden. Ik wil dan dat van hieruit gelijk de goede pagina (bijv. januari.html) geopend wordt zonder eerst iets te moeten klikken.
bvd,
Eric

Je kunt andere pagina's in een bestaande pagina plakken via een frame, maar dat wordt gezien als 'niet zo netjes'.

Je kunt ook een include van PHP gebruiken. Moet je alleen opletten dat je het bestand de extensie .php geeft ipv .html

Een include ziet er zo uit:

PHP:
<?php include 'naam_bestand.html' ?>

Door dat aan te roepen wordt de inhoud van het opgegeven bestand letterlijk in de pagina geplakt als iemand hem op vraagt.

Wat je ook nog kunt doen, voor een agenda, is automatisch de huidige maand weergeven door die op te vragen en er in te plakken:

PHP:
<?php 
$file = date ( 'F' ) . '.html';
if ( file_exists ( $file ) ) { 
  include  $file 
}
else {
  echo 'bestand: <b>'. $file . '</b> niet gevonden.';
}
?>

Via date('F') vraagt hij de naam van de huidige maand op, en vervolgens probeert hij het bestand op te vragen dat zo heet (op dit moment de .html versie, als het een andere extensie heeft moet je het gewoon even aanpassen)
Het zou wel kunnen dat je server op engels staat; in dat geval zijn de namen van de maanden ook in het engels, maar dat zie je vanzelf; want de 'else' geeft aan welk bestand hij zocht.

Laatst bewerkt:
Let erop dat als je een html pagina include dat in die pagina geen <html>, <head> en <body> tags mogen voorkomen. Die komen dan namelijk 2 maal in je uiteindelijke pagina te staan.

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik geloof dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest, ik wil eigenlijk alleen "doorlinken" naar een andere pagina. Als php werkt ga ik dit zeker proberen, maar dat zal wel morgen worden.
Dat van die datum was eventueel een tweede vraag geweest, maar die is dus ook al beantwoord.
Ik laat jullie weten of het werkt.
Grtz,
Eric

Frats en ErikBooij, ik heb het geprobeerd, maar ik krijg alleen:
<?php include 'januari.html' ?>
te zien. Het bestand heet agenda.php en dit is de volledige inhoud.
Doe ik iets fout?
Eric

Heb je een webserver geinstalleerd?

PHP bestanden moeten namelijk 'geparst' worden. Dit wordt door een webserver gedaan, waar platte HTML door de browser zelf geparst wordt.

Hoe doe ik dat?

Ben al aan het googelen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan