Bestand "opslaan als" in variabele directory mbv VBA in Word

Status
Niet open voor verdere reacties.

hausi

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2010
Hoi,

Voor ik deze vraag wilde stellen, heb ik eerst een dagje besteed aan zoeken en lezen, veel lezen, maar ik kan niet vinden wat ik zoek en hoop dat één van jullie me kan helpen.
Allereerst de probleemstelling
Ik werk met rapportages die worden gemaakt in Word. Deze sla ik op in een directory op de PC en door omstandigheden moeten deze documenten ook op een USB-stick worden gezet (met een gewijzigde naam) om op een andere PC te worden bewerkt en worden verzonden.
Deze stick krijg ik terug en ik moet de, eventueel aangepaste, bestanden weer op mijn PC zetten. Niet alleen moeten deze bestanden weer op de PC worden gezet, de bestandsnaam moet ook weer worden aangepast.

Een voorbeeld:
Ik maak een rapportage met de naam "Rapport 20101501 010 1 2010(bezoek).doc"
Deze rapportage sla ik op in de directory "c:\rapportages\52 JAN\"
Dan sla ik het bestand ook op de stick op onder de naam "Rapport 20101501 010 1.doc 2010". Je ziet dat het gedeelte tussen haakjes geen deel meer uitmaakt van de bestandsnaam.
Na verzending krijg ik de stick terug en moet het, misschien gewijzigde, bestand weer opslaan in de directory "c:\rapportages\52 JAN\" onder de originele naam, dus met haakjes.

Ik weet, het is een omslachtige methode, maar ik zit vast aan deze procedure.
Als je dit alles met de hand wilt doen, klik je je helemaal suf dus heb ik een stukje VBA gevonden dat het meeste klik-werk uit handen neemt.

Ik open het bestand dat op de stick staat, druk op ALT-P en het "opslaan als" venster wordt geopend in de juiste directory.
Nu moet ik dus nog in deze directory, de originele bestandsnaam zoeken, aanklikken en op OK drukken.
Je kunt aan de bestandsnaam zien dat een foutje snel gemaakt is omdat alle rapportages dezelfde opmaak hebben.

Ik zou dus graag willen dat m.b.v. VBA het juiste bestand uit de lijst wordt geselecteerd, dus met haakjes, en dat de rapportage onder die naam wordt opgeslagen.

De volgende wens heeft te maken met de directory \52 JAN\
Als Januari is verstreken, zou ik graag automatisch een nieuwe directory aanmaken die dan \53 FEB\ moet gaan heten. Dit gaat zo door tot het einde van het jaar, dan komt Januari weer maar de nummering telt gewoon door, dus: \64 JAN\.
Het opslaan van de rapportage moet dus automatisch in de juiste directory gebeuren d.m.v het controleren van de huidige datum.

Ik hoop dat het verhaal duidelijk is en ik weet dat ik nogal wat vraag, maar misschien bevindt zich onder jullie de tovenaar die ik zoek.

Groeten
Hans

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan