• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bestand slaat op als Sjabloon

Status
Niet open voor verdere reacties.

martins wwa

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2008
Goedemorgen!

Even een vraagje.

Ik heb een aantal sjablonen met macro's gemaakt (.xltx ''sjabloon met macro's").

Nu heb ik deze gemaakt zodat er niet overheen opgeslagen wordt door mijn collega's. Echter wanneer hun opslaan als of opslaan kiezen staat er in het scherm xltx ''sjabloon met macro's als standaard ingesteld.
Deze slaan dus de bestanden eroverheen wat niet de bedoeling is. Deze zou gewoon in het opslaan venster standaard als excel werkmap moeten staan.

Is dit te verhelpen of is dit evt een instelling die verkeerd staat?

Alvast hartelijk bedankt!!

Gr Martijn

Volgens mij gebruik je de sjabloon verkeerd. Sjablonen moet je namelijk, als gebruiker, helemaal niet openen! Je opent (met Nieuw) een bestand op basis van een sjabloon. En als je dat doet, dan wordt het bestand ook gewoon als xlsx opgeslagen. Overigens is een sjabloon met macro's een xltm bestand, geen xltx.

Hallo Octafish,

bedankt voor je reactie. Ja wellicht gebruik ik deze inderdaad verkeerd. Ik heb een map met de sjablonen staan en wil dat de gebruikers deze kunnen openen en vervolgens opslaan als normale excel werkmap.
Als ik het op de manier van jou doe heb ik een extra handeling. Ik moet excel openen dan "nieuw" en het sjabloon zoeken en openen. Kan dit ook anders?

Ik dacht dat als je een sjabloon openend en vervolgens op opslaan drukt dat deze in het opslaan als scherm automatisch als normale excel werkmap ingesteld staat.

Begrijp ik het dan verkeerd?

Je kan sjablonen op drie manieren openen.

1. Dubbelklik in verkenner
Excel opent een kopie van het sjabloon.

2. Bestand, Nieuw, sjabloon opzoeken en openen
Excel opent een kopie van het sjabloon

3. Bestand, Openen, Sjabloon openen
Excel opent het sjabloon zodat je het sjabloon zelf kan bewerken.

Als je wilt voorkomen dat mensen jouw sjabloon openen om te bewerken, voeg dan het volgende toe aan je Thisworkbook module:

Code:
Private Sub Workbook_Open()
    If Len(ThisWorkbook.Path) = 0 Then
        'Kopie van Sjabloon geopend, niets aan de hand.
    Else
        MsgBox "Het is niet toegestaan het sjabloon te bewerken!", vbExclamation + vbOKOnly
        ThisWorkbook.Close False
    End If
End Sub

Je kan sjablonen op drie manieren openen.
Maak daar 4 van :D.

4. Rechtsklikken in verkenner, <Nieuw> of <Openen> kiezen.
In het eerste geval open je kopie van de sjabloon als bestand, in het tweede open je de sjabloon zelf.

Sjablonen horen als zodanig in het menu Nieuw thuis, heeft Microsoft bedacht. Je kunt dat nog omzeilen door een knop in de werkbalk te maken als je altijd dezelfde sjabloon als nieuw bestand wilt hebben.

Aha ! Nu snap ik het bedankt. Zo simpel eigenlijk.

Misschien is het voor mijn doeleinde dan makkelijker om het bestand "alleen lezen" te maken ipv een sjabloon?!

Misschien wel, je kan er ook een wachtwoord voor bewerken op instellen, zodat je er zelf wel in kan wijzigen?

En, als je een sjabloon niet als sjabloon wilt gebruiken, maak er dan een gewoon Excel bestand van. Eventueel met wachtwoord. Excel (en de rest van Office) heeft nu eenmaal de gewoonte om een geopend bestand op te slaan in het eigen format. Gebruik je het juiste format, dan is het probleem dus ook weg.

Ja dat zou ook kunnen. Maar de andere collega's mogen er wel in wijzigen maar niet over het sjabloon heenslaan. Misschien alleen lezen dan toch het beste of openen vanuit "verkenner"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan