• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bestand wil niet openen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robotto

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2000
Excel 2002:

"bestand kan niet geopend worden. Het document is mogelijk alleen lezen of gecodeerd".

Na op OK klikken (enige mogelijkheid) verschijnt de melding "kan geen toegang krijgen tot bestand"

Ik weet zeker dat het bestand niet alleen lezen is of al in gebruik.

Hoe kom ik in vredesnaam weer in mijn Excelbestandje?

Kan je het bestand bijsluiten? Tenzij er vertrouwelijke gegevens in staan, uiteraard.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Yep, er staan zaken in die mijn werkgever betreffen.
Heb wel begrepen dat er een nieuwe server geplaatst is en dat alle oude bestanden van de oude naar de nieuwe zijn overgeplaatst. Je zou dan zeggen dat ALLE bestanden een probleem moeten geven als dit niet correct is gegaan, maar het is alleen dit ene bestand?

Yep, er staan zaken in die mijn werkgever betreffen.
Heb wel begrepen dat er een nieuwe server geplaatst is en dat alle oude bestanden van de oude naar de nieuwe zijn overgeplaatst. Je zou dan zeggen dat ALLE bestanden een probleem moeten geven als dit niet correct is gegaan, maar het is alleen dit ene bestand?

Je zegt dat hier vertrouwelijke informatie in staat en je krijgt een melding dat het bestand gecodeerd zou zijn. Klinkt logisch nietwaar? Het probleem is echter dat gecodeerde bestanden (met EFS) afhankelijk zijn van certificaten. Als je EFS-gecodeerde bestanden overzet naar een andere server en niet de tijdens-encryptie-gebruikte certificaten meeneemt, je nooit meer in die bestanden komt, TENZIJ je administrator een EFS-admin certificate heeft. In dat laatste geval kun je je systeembeheerder vragen om het bestand te decoderen zodat het weer voor iedereen leesbaar wordt. In het eerste geval zul je opnieuw moeten beginnen (EFS is niet ongedaan te maken).

In alle andere gevallen (niet-EFS codering) kun je nagaan of het bestand corrupt/beschadigd is.

Succes!

Het bestand was oorspronkelijk ongecodeerd (ik heb het namelijk zelf gemaakt). Tijdens het verplaatsen naar de nieuwe server zijn er geen modificaties aangebracht (mag ook niet zonder medeweten van de auteur). Lijkt er dus op dat het een corrupte file is en ik zal dus de systeembeheerder moeten vragen dit bestand vanuit de backup terug te zetten. gelukkig heb ik de laatste wijzigingen nog op papier afgedrukt ;)

Het bestand was oorspronkelijk ongecodeerd (ik heb het namelijk zelf gemaakt). Tijdens het verplaatsen naar de nieuwe server zijn er geen modificaties aangebracht (mag ook niet zonder medeweten van de auteur). Lijkt er dus op dat het een corrupte file is en ik zal dus de systeembeheerder moeten vragen dit bestand vanuit de backup terug te zetten. gelukkig heb ik de laatste wijzigingen nog op papier afgedrukt ;)

EFS is transparant voor eindgebruikers, je kunt dus niet weten of EFS gebruikt wordt tenzij je systeembeheerder bent. Maar succes met de backup :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan