• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bestand word wel heel groot

Status
Niet open voor verdere reacties.

corvdh

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2010
Ik heb een excel 2003 bestand met 124 werbladen van ongeveer 7 mb groot.
Nu heb ik 5 werkbladen voorzien van een achtergrond foto en word het bestand ineens 40 mb groot.
De achtergrond foto die ik gebruik is een png bestand van 2,88 mb en heeft een resolutie van 1920 x 1200.
5 x 2,88 mb = 14,4 mb + de 7 mb van het bestand = 21,4 mb , hoe kan het bestand dan ineens 40 mb groot zijn?

Is er een mogelijkheid om toch 5 werkbladen van een achtergrond foto te voorzien zonder dat het bestand zo groot word?

de resolutie terugdraaien van die fotos lijkt me ..

Excel behandelt je afbeeldingen als bitmaps, vanaad dat je bestandgrootte zo toeneemt (ook wel bekend als bloating).
Zou niet weten wat je zou kunnen doen om dit te voorkomen, behalve geen achtergronden gebruiken.

Tardis

Misschien is het een optie om op slechts 1 blad de foto te zetten en de gegevens van de 124 tabbladen hierin importeren.

Dat laatste lijkt me wel wat.

Ik neem aan dat dit via een macro moet.
Iemand enig idee hoe die macro er dan ongeveer uit komt te zien?
Gaat het starten en afsluiten van het bestand dan niet langer duren?

Probeer dit eens.Hopelijk heb je Excel in het Engels. Als dat niet zo is zal iemand het wel veranderen/vertalen voor je.
Als je het bestand opent moet je kiezen voor de foto die je wilt hebben in Sheet1, vervolgens voor Sheet 2, Sheet3, Sheet4 en dan voor Sheet5.
Er zijn ook volop mensen op dit forum die veel beter in dit soort dingen zijn dan ik en hopelijk verbeteren zij deze codes voor je.
Het is in ieder geval een begin.
Probeer dit eerst een kopie van je bestand.

Allebei deze macros in de "ThisWorkbook" code window

Code:
Private Sub Workbook_Open()
    Dim vFilename As Variant
    Dim sPath As String
    Dim s As Shape, r As Range
    Dim i As Single
    sPath = "C:\Documents and Settings\Owner\My Documents\My Pictures"   '<--- Veranderen naar waar de fotos opgeslagen staan
    ChDrive sPath
    ChDir sPath

i = 1
    Do Until i = 6
        Sheets("Sheet" & i).Select    '<---- Blad?

vFilename = Application.GetOpenFilename("picture files (*.jpg),*.jpg", , "Please Select Picture To Insert", , False)
        If TypeName(vFilename) = "Boolean" Then Exit Sub
        If CStr(vFilename) = "" Then Exit Sub

If Dir(CStr(vFilename)) <> "" Then

Set r = Range("A1")
            Set s = ActiveSheet.Shapes.AddPicture(CStr(vFilename), msoFalse, msoTrue, r.Left, r.Top, 536, 736)   '<--- Verander de r.Left en r.Top naar wens
            s.Name = "TempPic" & i
            s.TopLeftCell = Range("A1")
        End If

i = i + 1
    Loop

End Sub

Code:
Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
    Dim i As Single
    Application.DisplayAlerts = False
    For i = 1 To 5
    Sheets("Sheet" & i).Shapes("TempPic" & i).Delete
    Next i
    Application.DisplayAlerts = True
End Sub

Waarom foto's als achtergrond in een rekenprogramma ?
Kun je dan niet beter Powerpoint gebruiken met af en toe een Excel werkblaadje erin gevoegd ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan